Geluid onderstreept pittig karakter Panda
De Fiat Panda is een veelzijdige auto. Lekker compact in de stad, ruim genoeg voor vier personen en krachtig in de dieselversie. Daar komt nu een volgende versie bij. Met de 100 HP Sport brengt Fiat de sportiefste variant, vooral bedoeld voor een jeugdige doelgroep. Eens kijken of zo’n kleintje zich tussen het echte geweld staande kan houden of dat het bij schreeuwen blijft.
De Panda is een sympathieke auto. En de Panda 100 HP is dat beslist in het kwadraat. Dat komt vooral doordat de carrosserie op diverse plaatsen ’dikker’ is gemaakt en wielen, bumpers, grille en striping er serieus speelgoed van maken.Uiterlijk vertoon moet de sportiviteit van een auto aan de buitenkant bevestigen. Rood is slechts een van de verkrijgbare kleuren. De twee brede, witte strepen die vanaf de bumper via het dak en de achterklep weer op de bumper uitlopen, zijn een optie die slechts 195 euro kost. Altijd doen, want het heeft een geweldig effect op de uitstraling.
Verder staat de auto op niet eerder gebruikte 15 inch lichtmetalen wielen met redelijk brede banden. Achter de zeven spaken van de wielen zijn rode remklauwen te zien. De spatbordranden worden extra geaccentueerd door een zwarte kunststof rand, die weer keurig doorloopt in de voor- en achterbumper en de dorpels. De voorbumper is van een specifiek ontwerp. Grille en luchtinlaat zijn optisch met elkaar verbonden en de ronde mistlampen zitten hier keurig naast.
Fiat haalt de verfspuit ook over de portiergrepen en buitenspiegelbehuizing. De dakspoiler en de lager doorgetrokken bumper met zwart rooster geven de Panda 100 HP ook aan de achterkant een stoere aanblik. Achterop staat de naam Panda in rode letters. Bij het zien van al deze leuke accessoires komt de vraag bij je naar boven waarom Fiat de auto niet simpel Panda Abarth heeft genoemd, de naam die Fiat te pas en te onpas gebruikt om sportieve varianten aan te duiden, en juist voor het nietszeggende 100 HP Sport heeft gekozen.
Uitstekende stoelen
Ondanks bescheiden buitenafmetingen biedt de Italiaan met zijn vijfdeurscarrosserie behoorlijk wat ruimte, zodat vier volwassenen er goed in kunnen zitten. Daarom stemt het interieur van de huidige Panda al sinds de lancering tot tevredenheid. Bij de 100 HP worden daar nog eens twee uitstekende stoelen aan toegevoegd. De voorstoelen zijn compleet nieuw en bieden een goede zijdelingse steun. Ook lijkt het alsof de zittingen langer zijn geworden dan in eerdere uitvoeringen en daardoor een betere ondersteuning bieden aan de bovenbenen.
Maar iemand die breed en lang is, loopt in de Panda tegen ruimtelijke beperkingen aan. Het dashboard van de 100 HP is vrijwel identiek aan de bravere varianten. Alleen is het stuur met een lederen huidje overtrokken en datzelfde geldt voor de pookknop. Airconditioning is van de partij en een handmatig bediend exemplaar is in deze klasse absoluut voldoende. Fiat laat nog wat ruimte over voor mensen die de auto verder willen aankleden met bijvoorbeeld aluminium pedalen of wat kleurrijke accenten. De Panda leent zich in het algemeen hiervoor en in deze 100 HP uitmonstering bij uitstek. Grappig zijn overigens de instaplijsten, die alleen te zien zijn als de portieren worden geopend. Verder valt op dat de achterste zijruiten en de achterruit in zeer donker glas zijn uitgevoerd. En dat betekent dat het interieur net iets minder dan de buitenkant ook de vraag opwerpt waarom deze auto geen Abarth heet.
Veel schakelen
Tot voor kort hadden benzinerijders bij de Fiat Panda de keuze uit een 1,1 en een 1,2 liter motor. De 100 HP Sport heeft een 1,4 liter 16-klepper, die een vermogen levert van 100 pk. Dat is tegenwoordig niet uitzonderlijk, maar de 100 HP blijft een flink stuk onder de 1000 kg totaalgewicht en dat betekent dat dit vermogen garant staat voor goede prestaties.
In 9,5 seconden schiet het kleintje naar de 100 km/u en het topt op 185 km/u. Dat betekent dus een behoorlijk pittig karakter, dat nog eens door het geluid wordt onderstreept. En dat geluid komt niet alleen uit de uitlaat. Helaas zijn de banden op verschillende soorten wegdek net wat te nadrukkelijk hoorbaar. Standaard is een handgeschakelde zesbak en voor automobilisten die graag veel willen schakelen is deze snelle Panda het einde. Bij 100 km/u in de hoogste versnelling staat de toerenteller al op 3000 tr/min en dat is behoorlijk veel.
Aan de andere kant betekent dat het koppel van 128 Nm goed vastgehouden kan worden, omdat dit wordt bereikt bij 4500 tr/min. Daarom reageert de auto vlot op het gaspedaal. Overigens heeft Fiat nog een extra knopje waarop ”sport” op staat. Daarmee wordt de besturing wat directer en reageert de auto nog feller op een beweging van de rechtervoet. Inderdaad is het verschil enigszins te voelen, maar echt nodig is het niet. Ook zonder deze voorziening biedt de 100 HP voldoende genoegen.
Andere verhouding
Het onderstel van deze snelle Panda Fiat is door Fiat aangepast en dat is heel goed te voelen. Oneffenheden worden door de auto behoorlijk direct doorgegeven, zodat men achter het stuur prima weet wat er onder de wielen gebeurt. Leuk voor wie wil scheuren, maar het maakt de auto wat minder geschikt voor algemeen gebruik. Het comfort achterin komt het namelijk niet ten goede. Maar daarvoor heeft Fiat weer andere Panda’s in het programma. Het brandstofverbruik blijft, ondanks alle sportiviteit en prima prestaties, met 1 op 11,6 keurig binnen de perken. Een andere verhouding voor de zesde versnelling zou dit resultaat kunnen verbeteren.
Dat leuke dingen niet altijd overdreven duur hoeven te zijn, bewijst Fiat met deze snelle Panda. De 100 HP kost in zijn complete uitrusting 13.795 euro. Daarbij komt dan 195 euro voor de witte strepen en daarna kan het genieten beginnen.
Fiat Panda 100 HP Sport
Waardering
- leuke toevoegingen aan het vertrouwde model, prima stoelen, sportief weggedrag
- voor gezinsgebruik te stug, lange en brede mensen hebben wat moeite met de stoelen
Techniek
Cilinderinhoud: 1368 cc; maximumvermogen: 72 kW/100 pk bij 5800 tpm; maximumkoppel: 128 Nm bij 4500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,5 seconden; topsnelheid: 185 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3540 mm; breedte: 1580 mm; hoogte: 1540 mm; wielbasis: 2300 mm: gewicht: 935 kilogram; inhoud bagageruimte: 206-775 liter; brandstoftank: 35 liter; Fiat Panda 100 HP Sport: 13.795 euro.
Alternatieven
Citroën C2 1.4 Caractère: 13.840 euro
Lekker compact ogende en sportief uitgedoste auto met erg weinig ruimte op de achterbank en voor bagage. Alleen met twee portieren verkrijgbaar. Rijdt uitstekend, zowel voor comfortminnaars als voor mensen die meer sportiviteit wensen. Sportieve VTR flink duurder.
Ford Sportka 1.6: 15.395 euro
Een auto die al lang bestaat, maar nog steeds jeugdig is. Leuke details, zoals de centrale uitlaat. Binnenruimte vergelijkbaar met de Panda, alleen niet met vijf portieren te leveren en flink duurder.
Suzuki Swift 1.5 GLS: 13.199 euro
Al vanaf de basisversie sportief ogende auto die een stuk groter is dan de Panda en dat is te merken in de interieurruimte. De 1,5 liter 16-klepper maakt de Swift tot een sportief rijdend model, maar wie echte sportiviteit in de Swift wil is voor de 1.6 veel meer geld kwijt.