American Airlines schrapt 7000 banen
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines (AA) gaat afslanken. Er worden 7000 banen geschrapt; dat is 6 procent van het totaalaantal arbeidsplaatsen. De transportcapaciteit van ’s werelds grootste luchtvaartmaatschappij wordt met 9 procent verminderd.
In het kader van deze laatste operatie verdwijnen uiterlijk in 2005 alle 74 vliegtuigen van het type Fokker F-100 die AA voor korte afstanden gebruikt. Volgens topman Donald Carty wordt het onderhoud van deze toestellen te duur. American Airlines boekte sinds begin vorig jaar een verlies van 2,8 miljard dollar (2,8 miljard euro). Eerder deze week vroeg concurrent US Airways uitstel van betaling aan, maar volgens Carty is dat voor American Airlines niet nodig.
„Wij beleven moeilijke tijden, maar door een drastische afslanking en aanpassing van ons beleid aan de wensen van onze klanten komen wij levensvatbaar uit deze operatie”, aldus Carty dinsdag. AA gaat zich minder richten op kapitaalkrachtige passagiers en schrapt op een aantal vluchten de eerste klas. Sinds het begin van de economische stagnatie in de VS vliegen er namelijk minder zakenmensen, en als zij vliegen dan mijden zij vaker de duurdere eerste klasse of business class.
Deze ontwikkeling werd voor alle Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en tal van buitenlandse concurrenten aangescherpt na de aanslagen op 11 september vorig jaar. Veel mensen durfden niet meer te vliegen en de luchtvaartmaatschappijen moesten drastisch terugschroeven, ondanks de steun van Washington voor de Amerikaanse maatschappijen.
„De luchtvaartsector hoopte daarna op een sneller herstel van de economie, maar het ziet ernaar uit dat dat allemaal trager verloopt. Kostenbesparingen zijn dus aan de orde van de dag en dat betekent in de eerste plaats het schrappen van banen”, aldus hoogleraar economie Michael Levine van de Yale Universiteit in New Haven (Connecticut). Hij betwijfelt of de saneringsoperaties in de luchtvaart de consument ten goede komen in de vorm van goedkopere tarieven.