Snufjes in Boeing 787 maken verbod op flesje water goed
SEATTLE (ANP) - Vliegen is tegenwoordig voor velen niet meer het avontuur dat het vroeger was. Na de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten zijn de veiligheidscontroles verscherpt, wat lange wachtrijen en irritaties oplevert. Tot overmaat van ramp mag een flesje water niet eens meer mee aan boord. Maar als het aan de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing ligt, wordt vliegen weer iets aangenamer.
Het nieuwste toestel van Boeing, de 787 Dreamliner, kent veel nieuwe snufjes, die de luchtreiziger het gedoe op de luchthaven moeten doen vergeten. Wakker worden met het nagebootste licht van een zonsopgang, geen droge mond meer en geen ruzie over de vraag of de schuifjes voor de ramen nu wel of niet dicht moeten, zo belooft het concern.Speciaal om de nieuwe technologieën te showen, heeft Boeing nabij de Amerikaanse stad Seattle een deel van de 787-cabine nagebouwd. Het concern toont het toestel vol trots, maar zelfs de gids moest toegeven dat de nepcabine gericht is op potentiële kopers. Nieuwe technologie kost geld en het is maar de vraag of luchtvaartmaatschappijen, die bezuinigingen nog altijd hoog op de agenda hebben staan, bereid zijn om er veel geld voor uit te trekken.
De ramen zijn in ieder geval aanzienlijk groter dan bij de huidige generatie vliegtuigen. Daardoor kan iedere passagier, ook als hij in het midden zit, de horizon zien. Een veel grotere verandering is de afwezigheid van de schuifjes voor de ramen. Niet langer de reiziger, maar het cabinepersoneel bepaalt of er naar buiten kan worden gekeken. Met een druk op de knop kunnen de ramen worden verduisterd. Ruzie tussen de passagiers, van wie de een een film wil kijken en de ander naar buiten wil staren, moet zo tot het verleden behoren.
De 787 kent een nieuwe constructie, waarbij gebruik wordt gemaakt van lichtgewicht materialen. Dit stelt luchtvaartmaatschappijen in staat om de luchtvochtigheid aan boord te verhogen, waardoor een droge mond wordt voorkomen. De nieuwe romp maakt het bovendien mogelijk om de luchtdruk in het vliegtuig te verlagen. Dat verkleint de kans op hoofd- en spierpijn. Een geavanceerd luchtcirculatiesysteem moet zelfs het overmatig parfumgebruik van de buurvrouw doen vergeten.
Boeing verwacht ook veel van de verlichting in de 787. Niet langer gaan passagiers gebukt onder het gebruikelijke kille, witte licht. Een lichtblauwe gloed doet de cabine groter lijken en moet de aanwezigen rust bieden. Het is zelfs mogelijk om het licht van een zonsopgang of zonsondergang te simuleren, zodat wakker worden of in slaap vallen gemoedelijker wordt.
De 787, waar ruim 300 mensen in kunnen, is het nieuwe paradepaardje van Boeing. Het is het concern er veel aan gelegen om het vliegtuig tot een succes te maken. De Dreamliner is het antwoord van het Amerikaanse concern op de superjumbo A380 van de Europese concurrent Airbus. De Amerikanen hopen dat luchtvaartmaatschappijen zullen kiezen voor de zuinige 787, die rechtstreeks tussen steden zal vliegen. De A380 zal alleen grote luchthavens aandoen, waar passagiers moeten overstappen op vluchten naar kleinere steden.
Inmiddels heeft Boeing al bijna 400 787’s verkocht, onder meer aan Japanse en Chinese vervoerders. Het eerste toestel rolt naar verwachting in 2008 van de band. De bouw is al begonnen.