Economie

NS breiden treinenpark fors uit

UTRECHT – De Nederlandse Spoorwegen investeren 433 miljoen euro in een serie nieuwe dubbeldekkers. Het gaat om 200 intercityrijtuigen, die in 2008 en 2009 worden afgeleverd door fabrikant Bombardier. Dat maakte het spoorwegbedrijf woensdag bekend.

Redactie economie
27 December 2006 16:44Gewijzigd op 14 November 2020 04:23

De nieuwe treinen zijn nodig om het toenemende aantal reizigers op het spoor te verwerken. Nu rijden er ongeveer 2800 wagons rond in Nederland, met een capaciteit van zo’n 240.000 zitplaatsen. Met de nieuwe dubbeldekkers woorden daar 20.000 stoelen aan toegevoegd. Daarnaast komen er in 2008 nog 13.000 zit en staanplaatsen bij door de komst van een nieuwe serie Sprinters. De NS zetten deze treinen in op relatief korte trajecten.Het afgelopen jaar zagen de NS het aantal klanten groeien met bijna 7 procent. De Spoorwegen voerden op 10 december een nieuwe dienstregeling in, met dagelijks 200 extra treinen. Deze ontwikkelingen maken investeringen in het rijdend materieel noodzakelijk. De NS hebben bij de order bedongen dat de treinen snel moeten worden afgeleverd.

Bombardier voert op verzoek van de NS enkele wijzigingen door in het basisontwerp van de dubbeldekkers, die in de jaren negentig speciaal voor de Nederlandse spooronderneming zijn ontwikkeld. Zo worden de trappen naar de boven en de benedenverdieping breder, waardoor het in en uitstappen sneller kan gebeuren. In eerdere series werd op de balkons nog een lift ingebouwd voor de zogenaamde railtender, een karretje waarmee dranken en versnaperingen werden verkocht. Kort na de ingebruikname van de eerste treinen van dit type schrapten de NS de cateringservice.

„Er komt in de nieuwe treinen ook een duidelijker onderscheid tussen de eerste en de tweede klas”, aldus een NS woordvoerder woensdag. „Nu is dat onderscheid er te weinig.” Reizigers kunnen de twee klassen straks herkennen aan de kleur van de bekleding (rood voor eerste klas, blauw voor tweede klas) en aan de voorzieningen. In de eerste klas zitten onder meer stopcontacten voor het gebruik van laptops.

Een internetverbinding is standaard in alle nieuwe rijtuigen. Reizigers en machinisten krijgen daarnaast de beschikking over betere airco installaties. De treinen worden gebouwd in de Bombardiervestigingen in de Duitse steden Aken en Görlitz.

De nieuwe treinstellen kunnen onderling en met de bestaande intercitydubbeldekkers gekoppeld worden tot een maximumlengte van veertien rijtuigen. Dat betekent dat er in principe treinen kunnen gaan rijden van bijna 400 meter lengte met in totaal 1400 zitplaatsen. Treinen van die omvang kunnen niet op alle stations stoppen, omdat niet overal perrons van die lengte beschikbaar zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer