Nederlanders blikken bij oud en nieuw vooral terug
DEN HAAG - Terwijl Engelsen en Spanjaarden bij de jaarwisseling het liefst vooruitkijken, blikken Nederlanders vooral terug op het afgelopen jaar. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Motivaction in opdracht van de Nederlandse Staatsloterij.
De nadruk op het achterom kijken delen Nederlanders met Duitsers en Fransen. Het onderzoek is gehouden onder bijna duizend Nederlanders en honderd Engelsen, Fransen, Spanjaarden, Belgen en Duitsers.Gevraagd naar het belangrijkste nieuws in het afgelopen jaar noemen de meeste Nederlandse deelnemers aan het onderzoek spontaan de val van het kabinet en de nieuwe verkiezingen. Het aantrekken van de economie en de Schipholbrand volgen op respectievelijk de tweede en de derde plaats. Internationale gebeurtenissen worden amper genoemd.
Over de besteding van de oudejaarsavond zegt 56 procent van de Nederlanders televisie te kijken. Daarna zijn eten, spelletjes doen met gezin of familie of een film kijken het populairst. Bij anderen Europeanen scoren tafelen en uitgaan het hoogst. De zuiderburen blijken het meest uithuizig: 31 procent viert de jaarwisseling in een restaurant of café.
De grootste nachtbrakers zijn de Spanjaarden, want 32 procent gaat later pas na 06.00 uur naar bed. Bijna de helft van de Engelsen duikt voor 02.00 uur al onder de wol. Datzelfde geldt voor 31 procent van de Nederlanders.
Engelsen werken op oudejaarsavond wel de meeste alcohol naar binnen, terwijl Spanjaarden het minst drinken. Voor ruim de helft van de Nederlanders, maar ook voor de andere Europeanen, hoort champagne bij deze avond. Ook vuurwerk (45 procent) en oliebollen (46 procent) mogen volgens de Nederlanders niet ontbreken.
De nieuwjaarskus gaat om middernacht naar de partner, zegt 71 procent. Daarna zijn de kinderen en de moeder aan de beurt. In de andere landen gaat het ook in die volgorde. Vrienden en familieleden die er niet bij zijn, krijgen veelal telefonisch (52 procent) en ook steeds vaker per sms (38 procent) een nieuwjaarswens. Duitsers (80 procent) en Spanjaarden (70 procent) grijpen het meest naar de telefoon.
Oud en nieuw is voor Nederlanders, Duitsers en Fransen vooral een moment om terug te kijken op het afgelopen jaar. Engelsen en Spanjaarden kijken het liefst vooruit, naar een nieuw begin. In Spanje zijn ze met 83 procent koploper in het maken van goede voornemens. In Nederland maakt men van alle Europeanen het minst plannen voor het nieuwe jaar.