In Nissan Note past gezin met flinke berg bagage
De Qashqai, de Murano, X-Trail en ook de Note zijn Nissans van de huidige generatie. Stuk voor stuk auto’s die niet passen in de traditionele segmenten. Daarmee lijkt het merk op de goede weg te zijn. Leasemaatschappijen voorspellen voor de Note zelfs bij inruil zeer hoge prijzen, en dat is prettig na een paar jaar rijplezier.
Het geheim van de Note schuilt in de ruimte. De auto is slechts 4,08 meter lang en dat is maar een paar centimeter meer dan bijvoorbeeld een Opel Corsa of Peugeot 207. Toch toont de Note behoorlijk langgerekt en ziet hij er bovendien modern en strak uit. Grappige elementen vormen de koplampen, die vanuit het interieur een soort kikkerogen lijken, en de kenmerkende achterlichten in de vorm van een boemerang. De vlakke achterkant en zijwanden beloven het nodige voor de binnenruimte.De kracht van de Note zit nog meer vanbinnen. Het is ongelofelijk hoeveel ruimte deze compacte auto biedt aan een volledig gezin met een flinke berg bagage, terwijl er ook nog op allerhande manieren gespeeld kan worden met de indeling.
De bagageruimte heeft normaal gesproken een inhoud van 280 liter, maar dat is slechts het begin. Door de achterbank naar voren te schuiven groeit dit naar 437 liter.
Vanaf het tweede uitrustingsniveau beschikt de Note over een zogenaamde Flexiboard, een uitneembare dubbele bodem in de bagagevloer. Deze kan ook worden omgedraaid en heeft dan een hard kunststof oppervlak. Het board is zo stevig, dat er gemakkelijk op gezeten kan worden. De neergeklapte rugleuning van de bank sluit perfect op het niveau van deze Flexiboard aan. Alleen jammer dat hij niet helemaal een vlakke positie inneemt.
Vlak kussen
Op de achterbank is de beenruimte haast gigantisch, maar ook als het geheel naar voren wordt geschoven is het er -zeker voor kinderen- nog steeds royaal. Voorin biedt de Note ook volop de ruimte, eigenlijk gewoon in alle richtingen.
De chauffeur zit in deze auto ietwat rechtop. Het enige echte punt van kritiek is dat de zitting van de bestuurdersstoel wel in hoogte versteld kan worden, maar niet in hoek. En dat is vooral jammer omdat het kussen behoorlijk vlak is en daardoor niet optimaal ondersteunt, zeker niet voor langere personen.
Het dashboard is grappig vormgegeven met aluminiumkleurige elementen en veel opbergvakken. Het dashboardkastje is groot en bovendien aangesloten op de airconditioning. Onder de passagiersstoel zit een vak van 10 liter om spullen uit het zicht op te bergen. Dat betekent dat er met de vormgeving en de functionaliteit weinig mis is.
Niet wennen
Dieselmotoren krijgen ook in de meer compacte segmenten in Europa de overhand. En daarom biedt Nissan de Note met een 1.5 liter common rail diesel aan in twee vermogensvarianten. In de First Note zit de meest krachtige versie van 86 pk (200 Nm bij 2000 tr/min). De auto weegt 1140 kilo en daarmee heeft de diesel geen enkele moeite. Vlot door de vijf versnellingen schakelend gaat de snelheidsnaald binnen dertien tellen over de 100 km/u en de auto haalt een top van 168 km/u.
Wat direct na het wegrijden opvalt, is dat alle bedieningsorganen op de juiste plek zitten en dat je helemaal niet aan de Note hoeft te wennen. Alles gaat bijna vanzelf.
De Note staat op een bodemgroep die bij Renault Nissan veelvuldig wordt toegepast. De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen; achter zit een torsieas. Deze is voldoende op comfort afgestemd, zodat niet bij iedere verkeersdrempel stevig hoeft te worden afgeremd. Besturing en remmen werken trefzeker en dragen bij aan een totaalgevoel dat gewoon helemaal klopt.
Het verbruik ligt in de praktijk tussen de 1 op 16 en 1 op 17 en samen met de heerlijke souplesse van de koppelkrachtige motor wordt de keuze voor een diesel toch wel verleidelijk. De First Note 1.5 dCi kost 23.180 euro. De serie begint met de 1.4 Pure instapversie voor 15.995 euro (benzine). Dieselen kan eveneens met 68 pk in de Visia-uitvoering voor 20.680 euro.