„Kerstomzet supers stijgt dit jaar fors”
DONGEN - De kerstomzet in de supermarkten zal dit jaar sterk stijgen. In de week voorafgaand aan Kerst geven Nederlanders naar verwachting 735 miljoen euro uit. Vorig jaar lagen de opbrengsten voor de branche nog op 657 miljoen euro.
Dat blijkt uit een rapport dat marktonderzoekbureau GfK woensdag heeft gepubliceerd.De piek is te danken aan het aantal winkeldagen in de week voorafgaand aan Kerst. Afhankelijk van winkelopenstelling op kerstzondag zullen consumenten zes of zeven dagen bij hun supermarkt terechtkunnen.
In totaal zullen in week 51 zo’n 30 miljoen kassabonnen worden geprint, zo verwacht GfK. Vooral de traditionele artikelen als wild, kerstbrood, vis, banket en ijs zullen de laatste weken van het jaar in trek zijn.
Ook de oliebollen en appelbeignets blijven onverminderd populair. Bij ruim 70 procent van de huishoudens staan deze lekkernijen tijdens de jaarwisseling op tafel.
Een groter aantal mensen zal het kerstmaal buiten de deur verorberen. GfK schat dat 8,5 procent van de Nederlandse huishoudens een restaurant zal bezoeken. Dit is volgens de onderzoekers toe te schrijven aan de aantrekkende economie en aan het feit dat het kerstweekeinde dit jaar uit drie vrije dagen bestaat.
De verwachte stijging van de opbrengsten aan het einde van het jaar past in een trend. Sinds het luwen van de prijzenoorlog laat de omzet in de supermarktbranche een duidelijke stijging zien. Zo liggen de inkomsten van de afgelopen maand 3,9 procent hoger dan in november vorig jaar.
GfK verwacht dat de totale jaaromzet voor 2006 uitkomt op 27,1 miljard euro. Vorig jaar stond de teller nog op 26,2 miljard euro, een niveau vergelijkbaar met 2004 (26,1 miljard).