Economie

Philips ziet toch geen brood in navigeren

AMSTERDAM (ANP) - Philips heeft zijn plannen om een rentree te maken op de navigatiemarkt afgeblazen. Het concern wilde begin volgend jaar een concurrerend apparaat van de TomTom introduceren, maar ziet daar nu van af.

6 December 2006 10:34Gewijzigd op 14 November 2020 04:20

Topman Rudy Provoost van de divisie Consumentenelektronica van Philips verklaarde dinsdag dat er al te veel spelers op de markt voor persoonlijke autonavigatie zijn gedoken. Eenzelfde stap van Philips zou daarom te weinig winst opleveren. Provoost verwacht bovendien dat autonavigatie steeds meer een functie zal worden in plaats van een apart product.Philips presenteerde in de zomer van dit jaar nog ambitieuze plannen om ook een graantje mee te pikken op de hardgroeiende markt voor autonavigatie. Het volgde daarmee concurrenten zoals Sony en Samsung, die waren wakker geschud door het succes van bedrijven als TomTom en Garmin.

Tot dusver heeft echter geen enkele grote producent van consumentenelektronica een groot marktaandeel weten te verwerven. TomTom heeft naar eigen zeggen meer dan de helft van de Europese markt in handen. Garmin is toonaangevend in de Verenigde Staten.

Eind augustus bleek al dat de plannen van Philips wankelden. Provoost liet toen op de elektronicabeurs IFA in Berlijn onverwachts weten dat de introductie van de eigen navigatiesystemen was uitgesteld van dit najaar naar begin volgend jaar. Philips toonde ook geen systemen op de beurs. In de zomer waren er alleen foto’s verspreid.

Philips stapte in de jaren negentig uit de navigatiemarkt, die toen bestond uit het inbouwen van systemen in de auto. Inmiddels is dit segment overvleugeld door draagbare apparaten.

De populariteit van de draagbare systemen is zo groot dat zelfs Nokia heeft besloten een eigen draagbaar navigatiesysteem te introduceren. Het Finse concern bood automobilisten al wel de mogelijkheid om de weg te vinden via software op zijn mobieltjes, maar vond dit onvoldoende. Philips wil zich concentreren op de verkoop van andere consumentenelektronica, zoals platte tv’s en randapparatuur voor computers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer