Bonden oneens over ‘blauwe overalls’ KLM
Vakbonden verschillen van mening over de beloning van grondwerktuigkundigen van KLM. In hun gezamenlijke voorstellenbrief aan de luchtvaartmaatschappij geven de bonden aan dat ze het niet eens kunnen worden en dat ze hun afzonderlijke meningen op korte termijn willen toelichten.
KLM zegt de bonden donderdag in een brief te hebben gewaarschuwd voor een impasse. „Op deze manier neemt de complexiteit alleen maar toe en een impasse, daar heeft niemand wat aan”, licht een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij toe. „Wij hebben de bonden verzocht snel duidelijkheid te geven.”
FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond, De Unie en de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT) hebben de luchtvaartmaatschappij voorgesteld de technici een bonus te geven voor het behalen en behouden van diploma’s in de eigen tijd. Deze extra beloning zou mede gefinancierd worden uit de besparing die wordt bereikt als grondwerktuigkundigen voortaan in eigen tijd gaan studeren voor de licenties om met verschillende types vliegtuigen te werken.
Sinds de wilde staking door circa 150 grondtechnici op zaterdag 27 juli onderhandelen de KLM en de bonden over betere arbeidsvoorwaarden voor de werknemers. De technici zijn ontevreden over hun salaris, omdat het sterk zou achterlopen op wat hun KLM-collega’s in het buitenland verdienen.
De bonden zijn het echter oneens over de vraag in hoeverre de door hen berekende besparing voldoende is voor de bonus en in welke mate KLM de grondtechnici via andere wegen beter moet betalen. Zij willen de luchtvaartmaatschappij nu allemaal afzonderlijk gaan informeren over hun verschillende standpunten.
„Tegelijk vragen zij ons ook binnen zeven dagen een eensluidende reactie op hun brief te geven”, klaagt de KLM-zegsman. „Als we daarvoor alle individuele bonden apart moeten horen, kan dat lastig worden.”
Alleen op basis van de besparingen zouden de technici volgens de berekeningen van de bonden per licensie een bonus kunnen krijgen van 512 euro. Dat komt volgens de KLM-woordvoerder dicht in de buurt van de rekensom die de luchtvaartmaatschappij zelf maakt.
Gemiddeld hebben de 800 grondwerktuigkundigen bij KLM drie licensies die zij per jaar moeten behalen, danwel onderhouden. Drie keer een uitkering van ruim 500 euro betekent een verbetering van 3 tot 3,5 procent op jaarbasis.