Vaderlijke zorg is ontferming
LAGE VUURSCHE - „We leven in een tijd dat emotie moet zegevieren. Noem het emocratie. De duivel heeft daar heerschappij over, waardoor het demoncratie is. Maar Gods vaderlijke zorg is ook van toepassing op relaties tussen mensen.”
Dat zei ds. H. H. Klomp, predikant van de christelijke gereformeerde kerk te Veenendaal zaterdag. Hij was hij in Lage Vuursche een van de sprekers op de meerdaagse Bijbelstudieconferentie van het Landelijk Contact van Jeugdverenigingen (LCJ) van de Christelijke Gereformeerde Kerken.Thema van de Bijbelstudieconferentie was ”God de Vader”. Onder leiding van vijf predikanten bogen de conferentiegangers zich dit weekend over Gods goede schepping (ds. H. Korving), over de zorg die Hij daaraan besteedt (ds. H. H. Klomp) en over de heiligheid die Zijn goddelijk wezen en Zijn kinderen doortrekt (ds. K. Hoefnagel).
In de prediking besteedde prof. dr. A. Baars zondagmorgen aandacht aan Gods verkiezende liefde en ’s avonds stelde ds. A. K. Wallet het vaderschap van God centraal.
Ontferming
Ds. Klomp spreekt liever van Gods vaderlijke zorg dan van Gods voorzienigheid. „Het gaat niet om een leer, maar om de persoonlijke ontferming van God de Vader Zelf”, zegt hij. „Op grond van Gods Woord en de belijdenis blijven we Gods vaderlijke zorg belijden en beleven, dwars tegen alle laster, spot en ontkenning in. En in de ootmoed van het geloof.”
De Veenendaalse predikant belichtte het thema ”Gods vaderlijke zorg” vanuit vier aspecten: God en het milieu, God en de dieren, God in de verhouding tot de mens en omgekeerd en ten slotte God Zelf.
„Na de zondeval ligt er een vloek op de wereld. Dat is op alle levensgebieden merkbaar”, aldus ds. Klomp. „God is ook na de zondeval God gebleven. Hij is niet veranderd. Als Onveranderlijke bewijst Hij Zijn goedheid en trouw over een gevallen wereld. Was dat niet zo, dan zou de aarde direct na de zondeval een hel zijn geworden. God bewijst Zijn vaderlijke zorg. Dat is het Evangelie in een paar woorden. We mogen door de bril van het geloof van Gods schepping genieten.”
Partij voor de Dieren
Het onderwerp ”God en de dieren” is voor de predikant geen ”one issue”. Dieren moeten we volgens de predikant zien als creaties van God. „Dat sommigen de dieren te dicht bij de mensen zetten, komt omdat er in onze consumptiemaatschappij vaak niet goed met hen wordt omgegaan.”
Het feit dat er milieuactivisten zijn en in de Tweede Kamer zelfs een Partij voor de Dieren, vindt ds. Klomp een teken dat in de maatschappij Gods vaderlijke zorg verkwanseld is. Een christenboer gaat volgens hem anders met zijn vee om dan een niet-christenboer.
De mens noemt de Veenendaalse predikant de kroon van de schepping. „Hij heeft de opdracht de aarde te bouwen en te bewaren. Als rentmeester moet hij daarvan verantwoording afleggen. Dat betekent dat het beeldmerk van God de Vader erop moet blijven staan.”
Gods vaderlijke zorg is volgens ds. Klomp ook van toepassing op relaties tussen mensen. Voor de zondeval was er sprake van een volmaakte relatie tussen God en Adam en Eva. Na de zondeval gaan ze elkaar de schuld geven. „God Zelf en Zijn liefde voor alles is na de zondeval hetzelfde gebleven. Die van ons is veranderd.”
Gods vaderlijke zorg noemt hij nummer 1. „God de Vader staat boven alles. Er is niets dat niet onder Zijn zeggenschap valt. Door de bril van het geloof mag je zien dat God in Zijn vaderlijke zorg je weg leidt. Dan kan het wel eens anders gaan dan we willen. Wensen worden soms niet ingewilligd. Maar er valt een ander licht over de situatie.
Gods vaderlijke zorg gaat ook over moeiten. In het leven vanuit Gods vaderlijke zorg kan Gods kind moeite hebben met de leiding door Gods hand, terwijl er toch gelovig rust komt in het hart.”