Haastige spoed is zelden goed

De merknaam Jeep wordt al tientallen jaren ook als soortnaam gebruikt. Maar alleen met een verleden heb je als merk nog geen toekomst. Iets te lang heeft Jeep zich door de Japanse en Koreaanse merken de kaas van het brood laten eten. En daarom wordt nu in een snel tempo het programma in diverse richtingen uitgebreid, onder meer met de Compass.

Tony Vos
17 November 2006 11:07Gewijzigd op 14 November 2020 04:17
De nieuwe Jeep Compass heeft een behoorlijk uitgesproken vormgeving, beschikt uiteraard over vierwielaandrijving en betekent de entree van het merk tussen de midi SUV’s. Foto’s Tony Vos
De nieuwe Jeep Compass heeft een behoorlijk uitgesproken vormgeving, beschikt uiteraard over vierwielaandrijving en betekent de entree van het merk tussen de midi SUV’s. Foto’s Tony Vos

De Grand Cherokee is een recent model. Daar boven zit sinds begin dit jaar de 7-persoons Commander en volgend jaar komt eindelijk de nieuwe Wrangler en zal het programma worden aangevuld met de Patriot, een model dat sterk lijkt op de compacte Cherokee uit de jaren tachtig. De Patriot wordt onderhuids helemaal gelijk aan de Compass die zojuist is gelanceerd.Vierwielaandrijving
Bij het zien van de nieuweling is de vraag: Wat wil Jeep met deze auto? En vooral: Hoe moeten we hem positioneren? Het is een 4,40 meter lang vierwielaandrijver met behoorlijk hoekige vormen, die net wat meer hatchback lijkt dan SUV. En dat laatste klopt. De Jeep Compass komt namelijk onderhuids weer sterk overeen met de Dodge Caliber, en dat is een pure hatchback met de stoere vormen van een SUV. Jeep voegt daar uiteraard vierwielaandrijving aan toe, dat is het merk aan zichzelf verplicht, maar daardoor groeit het prijsverschil met de Dodge.

De vormgeving van de Compass komt wat gekunsteld over. Het front is duidelijk herkenbaar met de ronde koplampen en de grille met zeven spijlen. Maar de bumper met de ronde mistlampen, schuine belijning onder de hoofdverlichting en de hoekige richtingaanwijzers vormt een onsamenhangend geheel. De spatborden zijn in hun geheel breed uitgebouwd en daarom loopt er midden over de achterportieren een vreemde, schuine lijn. De grepen van de achterportieren zijn in de ruitomlijsting opgenomen en in het dak zijn bevestigingspunten voor een draagsysteem te vinden.

Heel vreemd blijft de driehoekige D-stijl, die zeer beeldbepalend is. Eigenlijk is de Compass aan de achterkant het meest harmonieus: hoekig en stoer, met in de uitgebouwde spatborden opgenomen lichtunits. De auto staat keurig op 17 inch lichtmetalen wielen, heeft een zwarte dakspoiler, maar mist bijvoorbeeld stootstrips op de flanken bij de Sportuitvoering.

IPod of telefoon
De vrij rechte achterkant maakt een behoorlijk bagagevolume mogelijk. Een kneep in de ontgrendelingsknop onthult een ruimte van 621 liter. De vloer kan worden opgetild om bij het reservewiel en gereedschappen te komen. Deze vertoont het profiel van zogenaamd traanplaat, maar is van harde kunststof gemaakt, zodat losliggende bagagestukken bij stuurbewegingen hoorbaar door de bagageruimte op stap zijn. Een voordeel is dat het materiaal makkelijk schoon te houden is.

De Compass heeft een rolhoes en een in delen neerklapbare achterbank, waardoor het volume toeneemt naar 1487 liter. Ook kan de rugleuning van de passagiersstoel worden neergeklapt om de mogelijkheden verder uit te breiden.

De ruimte die aan passagiers wordt geboden is keurig in orde. Ook op de zeer vlakke achterbank is voldoende hoofd- en beenruimte beschikbaar. De hoofdruimte voorin is niet overdreven, althans niet bij de Sportversie, waar de bestuurdersstoel geen verstelbare hoogte kent. Zelfs de stuurkolom kan niet van stand worden veranderd. De stoelen hebben een vrij vlakke zitting en een rugleuning die meer zijdelingse steun biedt. De middenarmsteun voorin kan worden opengeklapt. Dan komt een keurig opbergvak voor een iPod of een mobiele telefoon tevoorschijn.

Het dashboard is hoekig van vorm, passend bij een echte Jeep. Maar wat in deze prijsklasse echt niet meer kan, is de harde kunststof waaruit het lichaam is gemaakt. Ook op de deurpanelen komt dit materiaal terug. De inrichting is verder vrij sober met de bekende draaiknoppen voor verwarming, ventilatie en airco, inbouwruimte voor de optionele radio en een paar ventilatieroosters. Verder zijn er de nodige vakjes en bakjes, waarvan alleen het dashboardkastje afsluitbaar is.

Continu variabele transmissie
De Jeep Compass heeft naast de 2.0 diesel van Volkswagen een motor uit de zogenaamde World Engineserie, die voortkomt uit een samenwerking tussen DaimlerChrysler, Mitsubishi en Hyundai. In de Jeep zit de grootste cilinderinhoud van 2,4 liter en dat levert een vermogen op van 170 pk en koppel van 220 Nm. Deze kan worden gekoppeld aan een vijfbak of een CVT, een continu variabele transmissie met het gemak van een automaat, zonder de eventueel licht voelbare schakelmomenten.

Maar hoe krachtig de motor op papier ook lijkt, met CVT komt hij niet uit de verf. Het toerental moet flink opgejaagd worden om de motoren voluit te laten presteren. Als het gaspedaal dan iets wordt gelicht, zakt de motor naar een acceptabel niveau terug. Rumoerig is de Compass gelukkig niet, maar stil is anders. Bovendien lust de krachtbron een aardige slok, in de praktijk 1 liter op 8,5 kilometer! De handgeschakelde versie moet iets gunstiger uitkomen. De combinatie van de CVT met de Sportuitvoering staat overigens niet op de prijslijst. De CVT is er uitsluitend als Limited.

Materiaalgebruik
De McPhersonveerpoten voor en een multilinkconstructie achter zijn ingrediënten voor comfort, maar op de een of andere manier is er net geen balans gevonden. De stabiliteit op dwarsribbels is verre van optimaal en in zo’n geval wordt de staat van het wegdek ook merkbaar aan het stuurwiel doorgegeven. Grotere oneffenheden worden goed opgevangen.

De Amerikaanse merken worden door de klanten op de thuismarkt min of meer gedwongen met compacte en zuinige auto’s te komen, gezien de hoge energieprijzen. Haastige spoed is dan zelden goed en dat geldt absoluut voor de Jeep Compass. Op een aantal vlakken kan hij niet het niveau van de concurrentie halen en dan moet vooral worden gedacht aan materiaalgebruik, onderstel en de dorst van de motor. Prijstechnisch sluit Jeep met de Compass aan bij de wat rijker uitgeruste midi-SUV’s. De 2.4 Sport kost namelijk 29.995 euro. De meer op Europa afgestemde diesel kost minimaal 33.785 euro. Prijzen overigens zonder zijairbags, stereo-installatie, metaallak en vloermatten!

Jeep Compass 2.4 Sport

Waardering

  • standaard vierwielaandrijving, prettig gedrag ’schakelgedrag’ CVT
  • geen echte jeep, vormgeving wat gekunsteld, veel harde kunststoffen

Techniek

Cilinderinhoud: 2360 cc; maximumvermogen: 125 kW/170 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 220 Nm bij 4500 tpm; acceleratie: 0-100 km/u: 10,7 seconden; topsnelheid: 183 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4405 mm; breedte: 1810 mm; hoogte: 1740 mm; wielbasis: 2635 mm; gewicht: 1435 kilogram; inhoud bagageruimte: 621-1719 liter; brandstoftank: 51 liter; Jeep Compass 2.4 Sport: 29.995 euro.

Alternatieven

Honda CR-V 2.0 Comfort: 33.485 euro

Veel meer een luxueuze SUV. Uitstekend afgewerkt, geeft echt het premiumgevoel, maar kost ook wat meer. Fraaie vormgeving en erg prettige rijeigenschappen, duidelijk een niveau hoger.

Kia Sportage 2.0 CVVT X-treme: 30.280 euro

Behoorlijk vergelijkbare auto met een fraai design en mooi ingericht interieur. Bovendien is de prijsstelling aantrekkelijk, zelfs van de meest complete uitvoering. Een automaat is helaas niet verkrijgbaar op de 2 liter benzine.

Nissan X-Trail 2.0 Columbia Style: 30.619 euro

Ruim bemeten SUV met een fantasievol, maar iets verouderd interieur. Wordt in aantrekkelijke uitvoeringsvarianten geleverd. Fijne rijdersauto. Automaat is alleen leverbaar in combinatie met 2.5 liter motor en kost dan 38.204 euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer