Binnenland

Parlementvaria

Hoe vreemd moet een politicus doen om in de campagne aandacht te krijgen van burgers en media? Heel vreemd, zo blijkt. VVD-voorman Rutte liet zich op het Binnenhof portretteren als de filmheld James Bond, inclusief de vier verleidende ingrediënten die laatstgenoemde zou hebben: een strak pak, een sportauto, een pistool en een knappe vrouw.

Redactie: Gerard Vroegindeweij, bijdragen: Pieter Jan Dijkman, Kees de Groot
17 November 2006 10:07Gewijzigd op 14 November 2020 04:17
Balkenende op verkiezingstoernee in Harderwijk. Foto ANP
Balkenende op verkiezingstoernee in Harderwijk. Foto ANP

De laatste op de VVD-lijst, René Kamphuis, kocht zelf zendtijd op diverse radiostations. De grijzende Noordwijker wil vooral jongeren trekken.Tal van politici deden deze week mee aan een gezondheidstest. Dat zat gemiddeld genomen wel snor, alleen was de bloeddruk bij velen wat hoger. Maar dat is volgens doktoren verklaarbaar, zo enkele dagen voor de verkiezingen.

De aardigste stunt komt van TomTom. Degenen die deze populaire routeplanner gebruiken, kunnen de stem van verschillende politici downloaden en installeren. Uiteraard nemen de politici de gelegenheid te baat om met een knipoog hun partij te promoten. ChristenUnie-Kamerlid Huizinga zegt in het Engels: „CU (See you, ik zie je) at the stembus.” SGP-voorman Van der Vlies roept op tot koers houden: „Anders komen we niet op onze bestemming.”

SP-voorman Marijnissen zal toch ook een keer rechts moeten in de auto. „Het is effe niet anders, straks rechts afslaan”, zo zegt hij. Pastors van EénNL vindt rechts juist goed: „U rijdt toch ook rechts?” De leukste komt van Nawijn (Partij voor Nederland): „Drie keer links is ook rechts.”

Droomhuwelijk
Het zit de VVD niet mee. Rutte en zijn rekels komen in de peilingen niet verder dan dik twintig zetels. En dat terwijl de partij er nog maar een halfjaar geleden ruim dertig behaalde.

De partij beleefde gouden tijden toen Rutte en Verdonk dit voorjaar om het lijsttrekkerschap streden. Alle aandacht was gericht op de VVD, en de partij profiteerde daarvan. Uiteindelijk won Rutte nipt. Hij belandde op de eerste plaats van de kandidatenlijst en Verdonk op de tweede.

Enkele maanden later blijkt de combinatie Rutte/Verdonk de partij te schaden. Rutte heeft als nieuweling nog onvoldoende gezag en weet zich niet tussen Bos en Balkenende te wringen. Bovendien is hij de man van de nuance. Routinier Verdonk denkt zwart-wit en bedient zich van oneliners. Dat doet het goed in de media.

De oplossing? Een groep van veertig communicatiedeskundigen brainstormde dezer dagen over tal van onderwerpen. Ze keken ook naar de VVD. Het enige dat Rutte, die vrijgezel is, volgens hen kan redden is een droomhuwelijk, liefst daags voor de verkiezingen. Dan krijgt hij stemmen als huwelijkscadeau.
GV

Geloof
De SP lonkt in de verkiezingscampagne meer dan ooit naar christenen. Partijleider Marijnissen geeft interviews aan tal van religieuze bladen, een gospelkoortje trad op in de campagne en theoloog-dichter Huub Oosterhuis staat als lijstduwer op de kieslijst.

Is die aandacht voor christenen vooral ingegeven door de wens zo veel mogelijk kiezers te winnen, of zit er een diepere oorzaak achter? In het EO-programma De Ochtenden legde Marijnissen gisteren uit hoe de vork in de steel zit.

Velen weten zich geïnspireerd door de Bijbel, zonder zich aan een kerk te binden, zei hij, „en die mensen herkennen zich in onze uitgangspunten.” Hun wil hij tegemoet komen, onder meer door Oosterhuis op de lijst te zetten.

Maar wat is er eigenlijk zo christelijk aan hemzelf, werd Marijnissen vervolgens gevraagd. Dat is volgens de SP-leider „moeilijk” te zeggen. „Ik ben rooms-katholiek opgevoed, maar het geloof is in mijn pubertijd weggevloeid.”

Hij zette zich zelfs een tijd af tegen het geloof, „totdat ik zag hoeveel steun mijn moeder eraan had. Toen bedacht ik me.” Omdat er zo veel mensen zijn die steun hebben aan geloof, zal Marijnissen nooit zeggen dat God niet bestaat. Als agnost overigens ook niet ronduit dat Hij wél bestaat.
KdG

Che Guevara
Het blijkt een daverend succes: het T-shirt waarop premier Balkenende als een soort Che Guavara wordt afgebeeld. Het is de bestseller van de verkiezingscampagne. Rond Balkenende cirkelen deze dagen voortdurend medewerkers met de gele en groene shirtjes - een trekker.

Vroeger droeg je Che, nu JeePee. Ironisch is het wel. Balkenende staat in de antirevolutionaire traditie; hij pleit zelfs voor waarden en normen, saai! Che Guavara was een Cubaanse guerillaleider en lid van Fidel Castro’s revolutionaire beweging; hij staat symbool voor het ruige leven. Een groter verschil is niet denkbaar.

Het shirt is het bedenksel van iemand van de CDA-jongerenorganisatie, het CDJA. De jongeren van de partij nemen ook de verkoop voor hun rekening. Een deel van de kostprijs, 9,95 euro, gaat naar een goed doel, zo hebben ze bedacht. Inmiddels zijn er 6000 stuks over de toonbank gegaan.

Het CDA twijfelde eerst of de actie wel in de campagne zou passen en wilde niet meebetalen. Inmiddels, nu het als een tierelier loopt, betaalt de partij de verzendkosten.

Balkenende zelf is erg blij met de actie, zegt hij. „Zelfs de Rijksvoorlichtingsdienst krijgt telefoontjes van burgers die zo’n shirt willen. Het is toch prachtig dat de RVD mensen moet doorverwijzen naar het CDJA!”

PJD

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer