Motorkeuze bepalend voor rijplezier

Vrijwel alle belangrijke compacte auto’s op de Europese markt zijn het afgelopen jaar in hun nieuwe gedaante verschenen, en zonder uitzondering zijn ze behoorlijk in formaat toegenomen. Opel sluit nu de gelederen met een aanzienlijk forsere Corsa, waarmee het merk liefst de eerste positie op de verkoopranglijsten wil gaan innemen.

Tony Vos
3 November 2006 08:54Gewijzigd op 14 November 2020 04:15
De Opel Corsa is in zijn huidige gedaante even groot als de laatste generatie Kadett en mag dus niet bepaald meer compact worden genoemd. Foto Tony Vos
De Opel Corsa is in zijn huidige gedaante even groot als de laatste generatie Kadett en mag dus niet bepaald meer compact worden genoemd. Foto Tony Vos

Het is een kwestie van opschuiven. In het begin van de jaren negentig was de vertrouwde Kadett Opels gedoodverfde succesnummer in de middenklasse. De laatste generatie had een lengte van 4 meter, en dat is precies evenveel als deze nieuwe Corsa. Over een compacte auto mag zodoende niet meer gesproken worden. Ook wat betreft breedte en hoogte is de Corsa een kloeke verschijning, terwijl eveneens de wielbasis langer is geworden.Aanrechtblad
Winst dus op alle fronten, en dat is goed te merken aan de ruimte die wordt geboden. Vier personen aan boord vormt geen enkel probleem. Want ondanks de aflopende daklijn biedt de driedeurs achterin voldoende hoofd- en beenruimte voor mensen met een lengte van 1,85 meter. Alleen bij lange voorpassagiers wordt de beenruimte een beperking.

Wat betreft vormgeving van het interieur vertegenwoordigt de Corsa weer een nieuwe Opelgeneratie. Het hoekige design maakt plaats voor een speelse inrichting. Zo is de middenconsole relatief smal, maar herbergt deze toch alle gebruikelijke functies als klimaatbeheersing, audio, ventilatieroosters en een digitale display.

Een deel van de bovenkant van het dashboard is bekleed met een ander materiaal dan waaruit het feitelijke dashboardlichaam is gemaakt. Vooral bij de Enjoy-uitvoering wordt hier met kleur gespeeld, terwijl de luxueuze Cosmo een gespikkeld materiaal heeft dat lijkt op een aanrechtblad.

Wat opvalt zijn de van binnenuit verlichte schakelaars voor ruitbediening, verlichting, radiobediening en instelling van de luchtstroom.

Met de Cosmo heeft Opel afscheid genomen van het inmiddels alom doorgevoerde aluminium en koos de fabrikant voor accenten in zogenaamd pianolakzwart. Het instrumentarium is compact met drie klokken en een display met controlelampjes. Wie eenmaal achter het stuur heeft plaatsgenomen, zal merken dat alle bedieningsorganen op vertrouwde plekken zitten, zodat het een kwestie van instappen en wegwezen is.

Niet meer rond
De uitrusting van de Cosmo is een topmodel waardig, met onder meer een opberglade onder de passagiersstoel, een lederen stuurwiel, elektrisch bediende portierruiten, zes airbags en airconditioning. De hoofdkleur bij de bekleding is zwart, zonder dat het interieur saai is. Het is aan de afmetingen van de voorstoelen goed te merken dat de Corsa wat ruimer bemeten is. Daarom is er ook plaats voor goede stoelen met voldoende zijdelingse steun.

De bagageruimte heeft standaard al een flinke inhoud van 285 liter. Dat is dan inclusief de extra ruimte onder de vloer. Met deze vloer in stelling sluit de opening van de achterklep mooi aan en wordt ook na het in 40/60-verhouding neerklappen van de achterbank de laadvloer naadloos doorgezet.

Het uiterlijk van de Corsa doet totaal niet meer denken aan het ronde, vorige model. De auto is eerder een kleinere broer van de huidige Astra. De drie- en vijfdeurs hebben ieder hun eigen profiel, waarbij de driedeurs iets sportiever oogt. De daklijn loopt niet alleen sterker af, ook de achterruit is onder een grotere hoek geplaatst. Opvallend zijn de enorme koplampunits en natuurlijk draagt de Corsa de brede metaalkleurige balk met logo aan de bovenkant van de grille. De Cosmo onderscheidt zich door de mistlampen in de voorbumper, 16 inch lichtmetalen wielen en meegespoten stootstrips, portiergrepen en buitenspiegelbehuizing.

Betere keuze
Motorisch is er niet zo veel nieuws onder de zon. De keuze uit dieselmotoren is zeer compleet binnen een vermogensrange van 75 tot 125 pk. Benzinerijders wordt enigszins beperkt.

De 1 liter 3 cilinder van 60 pk mogen we gezien het forse totaalgewicht van de auto vergeten. De prestaties zijn ondermaats en het brandstofverbruik is nauwelijks gunstiger dan dat van de 4 cilinders. De 1.2 Twinport is zo’n 4 cilinder, die een vermogen levert van 80 pk en een koppel van 110 Nm. Dat was jarenlang voldoende voor een auto uit de compacte klasse, maar gezien het gewicht van 1130 kilo kan de 1.2 in de Corsa niet overtuigen.

De auto heeft zo’n veertien seconden nodig om de 100 km/u te behalen en topt op 168 km/u. Dat lijkt redelijk, maar bij tussenacceleraties is een of twee versnellingen terugschakelen niet voldoende om de gang er weer in te krijgen. Het brandstofverbruik komt ook niet beter uit dan 1 op 12,5.

De 1.4 motor lijkt -niet zozeer door zijn vermogen van 90 pk, maar vooral door een hoger koppel- een betere keuze. Bovendien zien we dat de concurrentie voor de prijs van deze 1.2 Cosmo 1.4 16-kleppers of zelfs een 1.6 16V levert, zonder dat de uitrusting op een lager niveau staat.

Verleiden
Opel gebruikt voor de Corsa een compleet nieuwe bodemgroep. De voorwielen zijn vertrouwd opgehangen volgens het McPhersonprincipe, terwijl achter sprake is van getrokken draagarmen en gescheiden veren en dempers. De elektrohydraulische stuurbekrachtiging is van het betere soort, maar het is jammer dat alleen de Sportversie standaard een snelheidsafhankelijke variant heeft.

Over het geheel genomen is het weggedrag van de Corsa goedmoedig. De demping is beslist niet te straf, terwijl de carrosseriebewegingen onder diverse omstandigheden keurig worden beperkt. Een goede allrounder, zonder op bepaalde punten een nieuwe norm te zetten.

De auto komt uitermate vertrouwd en voorspelbaar over en daarmee dient Opel een zeer brede doelgroep. En zoals alle ’grote’ kleine auto’s heeft de Corsa vijf sterren voor botsveiligheid.

De prijslijst begint bij 12.895 euro voor de Essentia basisversie met 1.0 3 cilinder. De 1.2 start in deze uitvoering bij 13.595 euro, en wie de 1.4 wil rijden krijgt vanzelf de Enjoyuitgave vanaf 15.295 euro. Laat het prijsverschil van 500 euro tussen de 1.2 en 1.4 motor niemand ertoe verleiden voor de lichtste variant te kiezen. Onze 1.2 Cosmo komt op 17.045 euro.

Opel Corsa 1.2 Cosmo
Waardering

  • modern ogende, compacte auto, veel groter dan voorganger, goede rij-eigenschappen
  • 1,2 liter motor is te licht voor het gewicht, aangekleed exemplaar meteen prijzig

Techniek
Cilinderinhoud: 1229 cc; maximumvermogen: 59 kW/80 pk bij 5600 tpm; maximumkoppel 110 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 13,9 seconden; topsnelheid: 168 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3999 mm; breedte: 1713 mm; hoogte 1488 mm; wielbasis: 2511 mm: gewicht: 1130 kilo; inhoud bagageruimte: 285-1050 liter; brandstoftank: 55 liter; Opel Corsa 1.2 Cosmo; 17.045 euro.

Alternatieven
Fiat Punto1.4 16V Sport: 16.995 euro

Uitermate geslaagde Italiaanse vormgeving, fors bemeten carrosserie met veel ruimte voor passagiers en bagage. Bij de Punto gaat de krachtigste benzinemotor samen met de meest complete uitrusting. Fijn onderstel, de norm in het segment op dit moment.

Peugeot 207 XS 1.4-16V: 17.250 euro
Zoals de meeste nieuwe concurrenten een forse auto met veel binnenruimte, maar helaas wat krappe hoofdruimte achterin. Minder sportief dan zijn voorganger met enkele ’vreemde’ details in de vormgeving. Komt wat rijgedrag betreft goed mee.

Renault Clio1.6 16V Dynamique Comfort: 17.095 euro
Scoort vooral op comfort, binnenruimte, materiaalgebruik en afwerking. Geeft tijdens het rijden het gevoel van een grotere auto. Ook hier een goede combinatie van een stevige motor met goede prestaties en een prettig uitrustingsniveau.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer