Economie

Gezelschapsspellen zijn een oorlog in het klein

EINDHOVEN (ANP) - Beïnvloeden en het veroveren van zo veel mogelijk macht en rijkdom. Daar draait het vaak om bij de nieuwe generatie gezelschapsspellen. Dat bleek vrijdag tijdens het vijftiende Spellenspektakel, de beurs voor bord- en gezelschapspellen, in het beursgebouw Eindhoven.

27 October 2006 21:18Gewijzigd op 14 November 2020 04:14

Geen ’ganzenbord’ en ’Mens erger je niet’, maar titels als ’Justinianus’, ’Section X’ en ’Thurns und Taxis’ moeten het dit jaar gaan doen. Werd vroeger het lot van de speler bepaald door de dobbelsteen, tegenwoordig is het vooral strategisch inzicht dat je aan de overwinning helpt.„Het gaat minder om geluk en meer om strategie”, weet beursorganisator Mathijs Mossink. Bij de huidige generatie spellen is de dobbelsteen nog maar zijdelings nodig. „Mensen willen niet dat er één of twee manieren zijn waarmee je gegarandeerd wint”. Ook zijn de spellen ingewikkelder en moeilijker. Mossink: „Het is een oorlog in het klein, die met de uitbreidingen van tegenwoordig langer voortgezet kan worden”.

Die uitbreidingstrend van spellen werd ingezet toen ’Kolonisten van Catan’ in 1999 werd gekroond tot spel van het jaar en in zwang kwam bij het grote publiek. „Sindsdien zijn de speluitgevers echt begonnen met het uitmelken van hitspellen”, zegt Arno Quispel van QWG Games. Dit jaar won hij de Nederlandse Spellenprijs met het strategische spel Caylus, waarvan hij niet uitsluit dat er een vervolg komt.

Daarnaast speelt ook mee dat de branche zelf professioneler is geworden. „Op een gegeven moment werd de markt overspoeld met tientallen speltitels. Dat werkte niet. Mensen wisten niet meer wat te kiezen”, aldus Quispel. Nu zijn uitgevers als 999 Games, Phalanx en QWG kritischer en brengen ze maar een handvol titels per jaar uit.

Keerden in de auto-industrie al oude bekenden als de Volkswagen Kever en de Mini Cooper terug, in de spellenbranche is een zelfde ontwikkeling gaande. Oude vertrouwde titels weten weer marktaandeel te veroveren.

Door vaak kleine aanpassingen wordt de verkoop opgestuwd. Zo werd eerder dit jaar bekend dat Stratego een vrouwelijke spion krijgt. „De verkoopcijfers van klassiekers, vaak in een nieuw jasje, stijgen”, aldus Mossink, die ziet dat spelletjes doen weer mag. „Het is een soort vintage-beleving geworden”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer