Economie

Unilever presteert beter dan verwacht

Unilever is goed onderweg. Weliswaar daalde in het tweede kwartaal van dit jaar de nettowinst met een kwart naar 658 miljoen euro, maar het bij Unilever meer gehanteerde winstcijfer vóór bijzondere posten en afschrijving van onder meer goodwill toonde een stijging van 31 procent naar 1077 miljoen euro.

ANP
1 August 2002 11:35Gewijzigd op 13 November 2020 23:43

Dit was zelfs veel meer dan analisten hadden gedacht. Die waren uitgegaan van een stijging met 20 procent. De koers van Unilever schoot op de Amsterdamse beurs dan ook omhoog. Tevredenheid woensdag ook bij topman A. Burgmans. Verwijzend naar het in uitvoering zijnde programma ”De Weg naar Groei” constateerde hij: „De cijfers zijn zoals we beloofd hebben.”

Gezien de goede gang van zaken stelde Burgmans ook de winstverwachting voor 2002 in positieve zin bij. Tot nu toe ging Unilever uit van een stijging van de nettowinst per aandeel (voor bijzondere posten en afschrijving goodwill) van 11 procent. Nu rekent het concern op een groei van dit resultaat van ongeveer 15 procent.

Unilever zette in het tweede kwartaal 13.352 miljoen euro om, evenveel als in dezelfde periode van 2001. De producent van levensmiddelen en verzorgingsproducten, met bekende namen als Knorr en Omo, verkocht in het eerste halfjaar voor 25.642 miljoen euro, een daling van 1 procent. De gewone winst in de eerste jaarhelft was met 1121 miljoen euro onveranderd, maar die zonder de afschrijving van bijzondere posten en goodwill steeg met eenderde naar 2004 miljoen euro.

Het programma ”De Weg naar Groei” moet in 2004 leiden tot een brutowinstmarge van 16 procent (thans 15 procent). Unilever is bezig met een grote uitverkoop van merken. Over blijft een groep sterke namen, die in 2004 goed zijn voor 95 procent van de omzet. Dat is nu al 88 procent. Deze merken moeten een jaarlijkse groei gaan vertonen van 6 procent, tegen 4,5 procent nu.

Overnames zitten er, hoewel nooit helemaal uitgesloten, de komende twee jaar niet in. Unilever wil eerst liever orde op zaken stellen. „De klus is nog niet klaar”, aldus Burgmans.

Unilever is er nogal verbolgen over dat zij uit de Amerikaanse Standard & Poor-500-index is gegooid. „Na veertig jaar, waarin wij altijd beter presteerden dan de index zelf. Zonder waarschuwing, op een hoogst ongelukkig tijdstip op de financiële markten. Onzorgvuldig, slordig”, sputterde Burgmans woensdag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer