Economie

„Economie sterk bepaald door mobiliteit”

ROOSENDAAL - Ruim baan voor mobiliteit. Ir. Willem Heeren zal er alles aan doen om dat voor het voetlicht te brengen.

Riekelt Pasterkamp
24 October 2006 11:25Gewijzigd op 14 November 2020 04:13

Heeren (58) is algemeen directeur van Jan de Rijk Logistics in Roosendaal en voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), de werkgeversorganisatie voor het beroepspersonen- en beroepsgoederenvervoer.KNV bestaat 125 jaar en dat wordt vanavond stijlvol gevierd. In de Nieuwe Kerk in Den Haag ontvangt voorzitter Heeren als belangrijkste gasten koningin Beatrix en minister Peijs van Verkeer.

Het KNV is in 1881 begonnen als een organisatie van openbaarvervoerbedrijven. Het was aan de heren Van Gend en Loos te danken dat het uiteindelijk ook een organisatie van transportondernemingen werd. Inmiddels behartigt KNV de belangen van werkgevers in het openbaar vervoer, het goederenvervoer, het taxivervoer en het touringcarvervoer.

Anno 2006 zijn bij KNV de honderd grootste bedrijven uit de sector aangesloten. Onder hen multinationals als TNT en DHL. Heerens eigen bedrijf Jan de Rijk Logistics is goed voor een plaats in de top tien.

In de logistieke sector gaat jaarlijks in Nederland 17 miljard euro om. Dat is bijna 5 procent van het bruto nationaal product. Ongeveer 9 procent van de beroepsbevolking vindt werk in de bedrijfstak.

U spreekt vanavond over een ”beloftevolle toekomst”. Hoe ziet die er voor KNV uit?

„De economie in ons land wordt sterk bepaald door mobiliteit. Belangrijk is het om positief te denken. Het kan best zijn dat we over een jaar of twintig nieuwe technieken gebruiken. Bijvoorbeeld andere motoren, die minder afhankelijk van diesel zijn.

We moeten niet zo bekrompen zijn om te denken in jaren. Neem bijvoorbeeld het navigatiesysteem. Dat is in tien jaar volwassen geworden.”

De politiek loopt niet zo snel.

„Inderdaad. Heel wat politieke partijen en kabinetten denken maar vier jaar vooruit. Maar mobiliteit gaat veel verder. Om zeven, tien of vijftien jaar vooruit te kijken is visie en durf nodig. De Nota’s Mobiliteit en Ruimte van het huidige kabinet zijn gelukkig wel toekomstgericht.”

Volgens het Centraal Planbureau zal de goederenstroom de komende vijftien jaar met 60 procent toenemen. Staan we dan met z’n allen stil?

„Dat is niet de bedoeling. Het zou enorme schade berokkenen aan de economie. De stroom auto’s en vrachtwagens moeten we ook in de toekomst kunnen verwerken. Maatregelen als rekeningrijden kunnen daarbij helpen. Of alternatieven. Ik ben er niet negatief over, maar er moet wel wat gebeuren.”

Tolheffing als in Duitsland?

„Geen goed systeem. We moeten de pijn over alle weggebruikers verdelen en niet alleen het vrachtvervoer laten betalen. In Frankrijk betaalt iedereen tol. Zoiets zijn we gelukkig ook in Nederland van plan.”

Heeft het beroepsvervoer last van de goedkope concurrentie uit de nieuwe EU-landen?

„Er zijn nauwelijks of geen Nederlandse chauffeurs werkloos geworden als gevolg van de verschuiving van werkgelegenheid naar de lagelonenlanden. Natuurlijk, het heeft een zekere rimpeling gebracht in de marktwerking. Straks met de toetreding van Roemenië en Bulgarije zal dat weer zo zijn.

De nieuwe landen bieden ook kansen. Het is voor ons een uitdaging daar aan de slag te gaan.”

Minister Peijs is vanavond eregast op het KNV-feestje. Mag ze minister van Verkeer blijven?

„We geven geen stemadviezen. Welk kabinet er ook komt, ik hoop dat geldt: ruim baan voor mobiliteit.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer