Economie

Goedkoop boekhouden in Zuid-Afrika

ROTTERDAM - Giganten als ABN AMRO en KLM doen het uit kostenoogpunt al jaren: uitbesteden van de boekhouding naar lagelonenlanden zoals India. Voor mkb-ondernemingen vormen taal- en tijdsverschil veelal een onoverkomelijk probleem. Budgetboekers slecht deze barrières met de inzet van Zuid-Afrikanen.

Frank van de Beek
24 October 2006 09:12Gewijzigd op 14 November 2020 04:13
ROTTERDAM – Vanuit een kantoor in het World Trade Center in Rotterdam besteedt Budgetboekers de boekhouding van mkb bedrijven en administratiekantoren uit naar Zuid Afrika. „Wij brengen twee werelddelen bij elkaar”, aldus Tim Paymans (r.). Naast hem med
ROTTERDAM – Vanuit een kantoor in het World Trade Center in Rotterdam besteedt Budgetboekers de boekhouding van mkb bedrijven en administratiekantoren uit naar Zuid Afrika. „Wij brengen twee werelddelen bij elkaar”, aldus Tim Paymans (r.). Naast hem med

Boekhouden heeft geen best imago: saai en tijdrovend. De invoer van facturen en bankafschriften vormt echter wel de basis van alle financiële bedrijfsinformatie. Bovendien moet een boekhouder beschikken over een goed stel hersens en het liefst ook over een beetje ervaring. Waar vind je werknemers die hoogopgeleid zijn én saai werk willen doen? In Zuid-Afrika, zeggen ze bij Budgetboekers.„Wij brengen twee werelddelen bij elkaar”, legt Tim Paymans (28) uit. Samen met Hans Roosenstein (47) en Wichard Hendriks (33) nam hij in april het initiatief tot het oprichten van Budgetboekers. „Wij zorgen voor werkgelegenheid in een land met een werkloosheid van 40 procent, terwijl Nederlandse mkb’ers en administratiekantoren enorme kostenvoordelen kunnen behalen.”

De opzet is eenvoudig. Nederlandse klanten leveren digitaal hun boekingsstukken aan. Budgetboekers plaatst deze documenten op een server, veilig verstopt in een bunker in Amsterdam. Een team van boekhouders in Zuid-Afrika logt in op de server en zorgt binnen vijf werkdagen voor de administratieve verwerking. Klanten worden op de hoogte gehouden van de vorderingen en kunnen ook zelf het proces volgen. Budgetboekers werkt met het pakket Accountview, maar communicatie met andere boekhoudprogramma’s vormt doorgaans geen probleem.

De keuze voor Zuid-Afrika is niet toevallig. „Mensen in Zuid-Afrika spreken weliswaar niet allemaal vloeiend Nederlands, maar de interpretatie van een factuur vormt geen probleem. Verder is het bank- en verzekeringswezen daar goed ontwikkeld, zodat voldoende financiële kennis voorhanden is. Bovendien ligt Zuid-Afrika in dezelfde tijdzone.”

De medewerkers in Zuid-Afrika krijgen een korte opleiding over de fiscale bijzonderheden in Nederland. Boekhouders van Budgetboekers controleren in Nederland het afgeleverde product. Eerst integraal, later steekproefsgewijs. De kosten bedragen 0,93 eurocent per boekingsstuk. „Wij zijn interessant voor bedrijven met meer dan 3000 boekingsstukken per jaar. Op dat moment zijn we minimaal 50 procent goedkoper dan de grote kantoren zoals BDO en Deloitte.”

Budgetboekers bevindt zich in de opstartfase, de visitekaartjes zijn nog niet eens klaar. De testfase is net achter de rug, sinds deze maand werven de initiatiefnemers klanten. „Wij voeren op dit moment gesprekken met ongeveer veertig geïnteresseerden. Daarvoor hebben we geen actieve acquisitie gevoerd.”

Potentiële klanten lijden aan koudwatervrees, zo blijkt tijdens gesprekken. „Ze vinden het een beetje eng. Er verschijnt echter een fonkeling in de ogen als we alle veiligheidsaspecten en controleprocedures uitleggen. Welk bedrijf heeft bijvoorbeeld zijn gegevens veilig opgeslagen in een bunker? Wij moeten meer bieden om het vertrouwen te krijgen.”

Het idee van Budgetboekers is innovatief. Dat vindt ook Sprout, een tijdschrift voor vernieuwende ondernemers. Paymans, Roosenstein en Hendriks verwachten dat hun initiatief stof zal doen opwaaien in de markt. „Als Nederlands kantoor kun je niet in de buurt komen van onze tarieven. Vergelijk ons met de Poolse arbeiders die naar Nederland komen.”

Het drietal relativeert het gevaar van verlies aan werkgelegenheid in Nederland. „Ik maak me meer zorgen om de krottenwijken van Kaapstad dan over die paar Nederlandse boekhouders die misschien op straat komen te staan.”

Het bedrijf investeert nu nog veel in naamsbekendheid. Binnen drie jaar moet 25 procent van de mkb’ers Budgetboekers kennen, zo luidt de interne doelstelling. In de branche ligt de lat met 50 procent nog een stukje hoger. „Als ondernemers ons kennen, komt de omzet vanzelf.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer