Albert Heijn zegt te stoppen met prijzenoorlog
AMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn stopt in december met zijn prijzenoorlog. De grootste supermarktketen van Nederland wil de prijsverschillen met zijn concurrenten niet verder verkleinen.
Dat zei directeur Dick Boer zaterdag in NRC Handelsblad. „We hebben in 2003 een driejarenplan opgesteld. De doelen die we hebben gesteld, hebben we gehaald.”Maar als concurrenten de prijzen verlagen, gaat Albert Heijn mee, aldus de supermarktdirecteur. „Met het huidige prijsniveau zitten we weer in het midden van de markt. Ik laat deze positie nooit meer los”, benadrukt Boer.
Albert Heijn begon in het najaar van 2003 op grote schaal met prijsverlagingen. Op die wijze hoopten de 700 Albert Heijnwinkels marktaandeel terug te winnen van goedkopere concurrenten. In 2005 steeg het marktaandeel van Albert Heijn van 25,3 naar 26,4 procent. Het lopende jaar „is in lijn daarmee toegenomen”, zegt Boer.
De prijzenslag bracht het concurrerende supermarktconcern Laurus, bekend van onder andere Super de Boer, naar de rand van de afgrond. De inmiddels afgetreden Laurustopman Harry Bruijniks moest de ketens Edah en Konmar afstoten om zo de schulden te saneren. De succesvolle discountsupermarkten ALDI en Lidl verloren vorig jaar marktaandeel, grotendeels als gevolg van de prijzenslag bij de traditionele supermarkten.
De prijzenslag in de branche heeft geleid tot een verharding tussen leveranciers en de supermarkten. Albert Heijn had het eerder aan de stok met koekfabrikant Peijnenburg en voedingsmiddelenconcern Unilever. Grolsch klaagde vorig jaar bij de presentaties van halfjaarcijfers dat supermarkten de bierbrouwers het mes op de keel hadden gezet.