TomTom ruziet over bolle GO
DEN HAAG (ANP) - TomTom eist dat zijn Amerikaanse rivaal Garmin nog voor Kerst twee modellen autonavigatiesystemen uit de schappen haalt. Volgens de Amsterdamse onderneming lijken de producten te veel op de succesvolle GO-reeks, die in maart 2004 is geïntroduceerd.
De advocaten van TomTom verklaarden donderdag in een kort geding in Den Haag dat er haast is geboden omdat de periode voor Kerst altijd belangrijk is voor de verkoop.Het gaat om de Garminapparaten C300 en C500, waarvan het eerste model na de GO in januari 2005 werd gepresenteerd. Beide apparaten zijn nog steeds op de markt, al heeft Garmin ook al andere navigatiesystemen geïntroduceerd die veel minder gelijkenis vertonen met de GO. Op de navigatiemarkt is er nu een trend om de systemen steeds platter te maken. Het kort geding ging vooral over de ’bolle’ GO.
Volgens TomTom is het overduidelijk dat de ontwerpers van de Amerikaanse onderneming sinds maart 2004 hun inspiratie haalden uit de GO. Een gestroomlijnde vorm, geen zichtbare batterijknoppen, geen uitsteeksels zoals antennes en een scherm dat symmetrisch aan de voorkant van het navigatieapparaat is geplaatst.
Met behulp van deze elementen liet TomTom in maart 2004 een „revolutionair ontwerp” zien, dat een enorme opmars inleidde en concurrentie wakker schudde, zo stelde raadsman Hugo van Heemstra. Hij sprak van een product dat net als de iPod van Apple en de Senseokoffiemachine van Philips in korte tijd een iconische status heeft bereikt.
Van Heemstra illustreerde het vermeende kopieergedrag van Garmin met twee grote kartonnen borden die de evolutie in de ontwikkeling van de Amerikaanse apparaten lieten zien. Conclusie: na maart 2004 was er sprake van een trendbreuk. De antenne was opeens verdwenen en het scherm was symmetrisch in het midden geplaatst. Ook bij journalisten en technologiekenners viel de gelijkenis op, aldus de raadsman.
De ruzie heeft veel weg van een ordinair straatgevecht. Op de Europese en de Amerikaanse markt zijn beide bedrijven elkaars grootste concurrenten. In de Verenigde Staten voeren zij al strijd over patenten. Garmin was in februari dit jaar de eerste partij die TomTom beschuldigde van inbreuk op een vijftal patenten.
De Amsterdamse onderneming sloeg terug door drie andere patentkwesties aan te kaarten. Pas volgend jaar staan in deze zaken de eerste hoorzittingen op de agenda. De zaak in Den Haag is vooral van belang voor de Nederlandse markt, waar TomTom toonaangevend is.
Volgens de advocaat van Garmin, Klaas Bisschop, voert TomTom „een achterhoedegevecht.” Hij wees daarbij op het nieuwere model, de Nüvi, die eerder dan TomTom uitging van een platter ontwerp. Deze heeft ook weer een externe antenne gekregen.
Bovendien, zo betoogde hij, hoeft inspiratie opdoen van een ander ontwerp er niet automatisch toe te leiden dat een onderneming inbreuk maakt op ontwerpbescherming die een bedrijf is toegewezen. Volgens de Garminraadsman was het GO-apparaat helemaal niet zo revolutionair als TomTom wil doen geloven. „Hier was sprake van een kleine stap voorwaarts. Er was al vormgevingserfgoed waar TomTom dankbaar gebruik van heeft gemaakt.”
De voorzieningenrechter doet op 1 november uitspraak.