Binnenland

Strijd tegen flitspaalvandalen

Geen enkele automobilist vindt het leuk als hij het gaspedaal een keer iets te diep indrukt, netjes op de foto te worden gezet. „Zo’n bekeuring is echt snertgeld”, klinkt het dan. Sommigen van de gefotografeerde overtreders zetten hun agressieve gevoelens om in daden. Jaarlijks vallen tientallen flitspalen ten prooi aan boze automobilisten. Een duur grapje.

Marja Meeuse
31 July 2002 09:16Gewijzigd op 13 November 2020 23:43
DEN HAAG - Justitie gaat flitspaalvandalen harder aanpakken. Jaarlijks maken zij tientallen apparaten onbruikbaar. Een aantal kasten wordt extra beveiligd. - Foto ANP
DEN HAAG - Justitie gaat flitspaalvandalen harder aanpakken. Jaarlijks maken zij tientallen apparaten onbruikbaar. Een aantal kasten wordt extra beveiligd. - Foto ANP

De vandalen hebben zo hun methodes om de gewraakte flitspalen het zwijgen op te leggen, vertelt E. Stolwijk, woordvoerder van het Bureau Verkeershandhaving van het openbaar ministerie (BVOM). „Extreem harde vandalen trekken de palen gewoon uit de grond, of ze gooien er een brandende band omheen. Tegen dergelijk idioot gedrag zijn de flitspalen natuurlijk niet bestand.”

Flitspaalvandalen opereren niet alleen. Ze ontmoeten elkaar op internet. Ze wisselen er informatie uit over de plaatsen waar in Nederland flitspalen staan.

Daar blijft het echter niet bij. Gefrustreerde automobilisten worden opgeroepen tot agressief gedrag. Veelzeggend is het begin van een van de homepages: „De website tegen zinloos geflits! Het kan zo niet meer langer hier in Nederland, je hoeft het pedaal maar iets te diep in te trappen en je ziet een mooie flits in je binnenspiegel.” Eén site geeft zelfs het advies om controleurs te pesten.

Op ’flitspaalsites’ zijn concrete voorbeelden van het vandalisme te vinden. Onder de link ”Fun” laat een van de internetpagina’s foto’s van een uitgebrande flitspaal zien. De paal is door een zekere Gerrit met een telefoonboek in brand gestoken. Onder de foto’s staan voor zichzelf sprekende reacties als: „Ik heb hier maar één woord voor: geweldig (zo zie ik het graag)”; „Wordt het buiten koud en guur, gooi een flitspaal op het vuur…”; „Rammen die palen”; „Hmm, deze plaatjes van burgerlijke ongehoorzaamheid zie ik graag”. Dat één flitspaal gemiddeld 10.000 euro kost, schijnt ze niet te deren.

Een andere internetpagina slaat een ironische toon aan. De site toont een foto van een poster van de Bond tegen het vloeken, die een flitspaal als plakpaal gebruikt. Onder de foto staat de zin: „Gewoon de flitspalen weghalen zal ook goed helpen tegen het vloeken hoor.”

De politie heeft al meermalen flitspaalvandalen op heterdaad kunnen betrappen. De straffen zijn niet mals. Stolwijk: „Ze krijgen een stevige duw. Ze moeten een boete betalen van meer dan 10.000 euro. Daarnaast brengen we ze altijd voor de rechter, ze krijgen een strafblad.”

Toch gaan op dit moment nog te veel vandalen vrijuit. Daarom wil justitie een aantal flitspalen extra gaan beveiligen, zo maakte ze vorige week bekend. De kasten worden voorzien van rook- en hittesensoren en trillingsmeters. Zodra iemand in de buurt van een flitspaal komt, wordt automatisch de politie gewaarschuwd.

Het vernielen van flitspalen is onterecht en asociaal, vindt de OM-woordvoerder. „Een te hoge snelheid is nog altijd de belangrijkste oorzaak van de verkeersongelukken die er gebeuren. Daar moet wat aan gedaan worden. Er zijn mensen die de aangegeven maximumsnelheid als een minimumsnelheid zien. Dat kan natuurlijk niet.”

Automobilisten worden bovendien niet gepakt op een enkele kilometer te hard rijden, stelt Stolwijk. „In de bebouwde kom fotograferen we pas vanaf 57 kilometer per uur.” Daarnaast wordt er altijd 3 kilometer van de gemeten snelheid afgetrokken, om rekening te houden met eventuele onregelmatigheden. Als er op de boete 57 kilometer staat, is er in werkelijkheid dus 60 gereden.

J. Berendsen, directeur van Gatsometer BV, het bedrijf dat een groot deel van de flitspalen in Nederland levert, vindt dat de media te veel aandacht aan het probleem van het vandalisme aan flitspalen besteden. Het percentage flitspalen dat daadwerkelijk vernield wordt, is verwaarloosbaar, vindt hij. In Nederland staan nu meer dan 2000 flitspalen, en er worden er per jaar nog geen vijftig zodanig vernield dat ze onbruikbaar worden. „We praten slechts over een percentage van ongeveer 2,5 procent.”

De leverancier van de flitspalen benadrukt dat de meeste aanvallen op de palen van redelijk „onschuldige aard” zijn. „Het is vaak niet meer dan een kwajongensstreek. Spuiten met graffiti, bekogelen met stenen, dat soort acties vernietigt de palen niet totaal. Of ik het probleem nu niet onderschat? Nee, de meeste palen functioneren gewoon, dáár zouden de media eens aandacht aan moeten besteden.”

Berendsen wijst er verder op dat flitspalen wel degelijk snelheidsmaniakken in toom houden. „Dat is te zien aan het aantal verkeersdoden. Ondanks de toename van het aantal auto’s zitten we jaarlijks nog op hetzelfde aantal doden als in 1950, en dat is mede te danken aan het functioneren van de flitspalen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer