Economie

Schiphol moet ook grasmaaien

SCHIPHOL - Op 19 september 1916 landde het eerste vliegtuig op Schiphol. Nu, negen decennia later, passeren jaarlijks ruim 44 miljoen passagiers en zo’n 1.449.000 ton aan vracht diezelfde plek.

Riekelt Pasterkamp
20 October 2006 09:10Gewijzigd op 14 November 2020 04:12
SCHIPHOL – Op de nationale luchthaven arriveren en vertrekken iedere dag ongeveer 1300 vliegtuigen. Foto Erik Derogée
SCHIPHOL – Op de nationale luchthaven arriveren en vertrekken iedere dag ongeveer 1300 vliegtuigen. Foto Erik Derogée

Geen andere internationale luchthaven bleef zo lang op één plek liggen.Voor de negentigste verjaardag van de luchthaven schreef Erik Derogée, werkzaam bij de operationele dienst van de Schiphol Group, het boek ”Non-stop Schiphol”, waarin hij een kijkje achter de schermen geeft en het proces beschrijft tussen landing en vertrek.

Het boek gaat niet over de historie van de luchthaven, maar over de operationele processen: 24 uur per dag, zeven dagen per week. Alles is erop gericht om een geland vliegtuig met passagiers, bagage en vracht weer veilig te laten vertrekken. De kracht van het bedrijf is dat de vele processen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. Schiphol als goed geoliede machine.

Veel processen op Schiphol worden door meerdere bedrijven uitgevoerd. In het boek wordt telkens bij een bedrijf gekeken hoe het gaat. Het levert allerlei interessante weetjes op.

Zo kent Schiphol de grootste parkeerplaats van Nederland. Er kunnen 33.000 auto’s staan, waarvan 20.000 van het publiek.

Op de nationale luchthaven arriveren en vertrekken iedere dag ongeveer 1300 vliegtuigen. Op een drukke zomerdag zijn er zomaar 150.000 passagiers. Dat vergt een strakke planning van het luchthavenbedrijf.

Per dag moeten honderden vliegtuigen worden schoongemaakt, tienduizenden mensen te eten en te drinken krijgen en gaat er 10 miljoen liter kerosine om.

De vrachtafhandeling wordt uitgevoerd in een enorme vrachtloods van 38.000 vierkante meter, wat overeenkomt met vijf voetbalvelden. Nog groter zijn de bagagekelders: twaalf voetbalvelden.

Op de luchthaven staan 10.000 bagagekarren klaar. Alle passagiers moeten binnen een straal van 50 meter een kar kunnen vinden. Achter deze beschikbaarheid zit een enorm logistiek proces. Tientallen medewerkers slepen de hele dag (en nacht) met de karretjes rond.

Schiphol moet ook grasmaaien. De luchthaven kent 800 hectare lang gras en 400 hectare kort gras. Het lange gras wordt door de afdeling Airside Operation Support twee keer per jaar gemaaid, in mei en augustus. Het korte gras gaat om de veertien dagen onder het mes.

Support zorgt ook voor de ongediertebestrijding. Juist deze dagen is dat in het nieuws. Schiphol kampt met een enorme ratten- en muizenplaag. De knaagdiertjes worden zelfs tot in de first-classlounges en in de douche- en kleedruimtes gesignaleerd.

Alle zes pieren van de luchthaven hebben inmiddels te maken met de muizen en ratten. „Als je een kast wegtrekt, komen er zo acht tot tien beestjes achter vandaan. Met name als we eten, is het vies, want ze lopen zo over de tafel heen”, aldus een KLM’er.

De overlast wordt mogelijk veroorzaakt door de nieuwbouw op Schiphol. Door het trillen worden de dieren voortdurend opgejaagd.

N.a.v. ”Non-stop Schiphol”, door Erik Derogée; Uitgeverij Contrail Publishers, Schiphol, 2006; ISBN 90 78567 01 5; 160 blz.; € 32,50.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer