Onderzoekers halen streep door Zuiderzeelijn
DEN HAAG (ANP) – De Zuiderzeelijn biedt geen oplossing voor de economische problemen van het Noorden. De aanleg van een snelle spoorverbinding tussen de Randstad en Noord–Nederland kost 4 miljard euro, terwijl de baten ongeveer 1 miljard euro bedragen.
Dat blijkt uit aanvullend onderzoek dat minister Peijs van Verkeer heeft laten uitvoeren in opdracht van de Tweede Kamer. Peijs gaf begin juni al aan dat ze niets zag in de aanleg van een nieuwe spoorlijn naar Leeuwarden en Groningen, maar uiteindelijk stemde ze in met nieuw onderzoek, onder druk van een motie van CDA–parlementariër Eddy van Hijum.De drie noordelijke provincies, de provincie Flevoland en de gemeenten Groningen, Smallingerland, Heerenveen, Leeuwarden, Lelystad en Almere voeren al jaren een lobby voor de komst van een snelle treinverbinding. Eerder op de dag bracht de stuurgroep nog een perbericht naar buiten met eigen berekeningen, waaruit zou blijken dat de aanleg van de Zuiderzeelijn toch financieel haalbaar is.
De onderzoeksresultaten die minister Peijs naar de Kamer stuurde, leveren een heel ander beeld op. Een groep van deskundigen heeft de verschillende varianten voor het verbeteren van de economie en de infrastructuur naast elkaar gelegd en schrijft de Zuiderzeelijn af. De kosten van aanleg worden geraamd op 4 miljard euro, maar de kosten zouden volgens goed geïnformeerde bronnen kunnen uitkomen op meer dan 6 miljard euro.