Als los zand in één concern
AMSTERDAM - Twee grootaandeelhouders willen Stork splitsen en in delen verkopen. Werknemers en directie zijn tegen. Ze laten donderdag in Amsterdam hun stem horen.
Industrieel conglomeraat Stork is een van Nederlands best presterende beursgenoteerde bedrijven. Kostte een aandeel begin 2004 nog iets meer dan 15 euro, nu schommelt de koers rond de 40 euro. Een prima belegging op het eerste gezicht. Toch ligt het Naardense bedrijf onder vuur.Stork houdt onder druk van twee investeringsmaatschappijen donderdag in de Amsterdamse RAI een buitengewone aandeelhoudersvergadering. Zo komt het bedrijf tegemoet aan de wensen van grootaandeelhouders Centaurus Capital en Paulson. De hedgefondsen willen Stork opsplitsen en in delen verkopen. Het zijn overigens dezelfde lieden die ook hun pijlen op Ahold hebben gericht.
Het voorstel komt donderdag in stemming. Stork wijst erop dat de uitkomst van een stemming over het door Centaurus en Paulson verzochte agendapunt niet bindend is. Het beleid van een vennootschap wordt bepaald door het bestuur ervan.
De grootaandeelhouders vinden dat de huidige drie Storkdivisies, Aerospace, Food Systems en Technical Services, als los zand in één concern zitten en dat drie bedrijven afzonderlijk meer waard zijn dan als bedrijfsonderdelen van een onderneming.
Stork Aerospace is de meest winstgevende tak van het concern. De luchtvaarttak haalde vorig jaar een omzet van ruim een half miljard euro. Er werken ongeveer 2600 mensen.
De luchtvaarttak is goed voor een derde van de totale concernomzet, die verder behaald wordt met de productie van machines voor de voedselindustrie en technische dienstverlening aan onder meer de olie- en gasindustrie.
Stork zou in de ogen van de aandeelhouders een beursgenoteerd luchtvaartbedrijf moeten worden dat zich concentreert op het maken en leveren van vliegtuigonderdelen en het onderhouden van vliegtuigen (de oude Fokkervloot). Stork als „Hollandse luchtvaartkampioen.”
De andere bedrijfsonderdelen moeten worden verkocht, vinden de investeringsmaatschappijen.
Het levert ongetwijfeld meer rendement op voor aandeelhouders dan ’gewoon’ ondernemen. De jacht naar meer is overgewaaid vanuit de Engelstalige bedrijfsculturen, met kortetermijnbelangen en veel invloed van de aandeelhouders.
Maar of „opknippen, herstructureren en doorverkopen” ook ethisch verantwoord is, is een tweede. Een bedrijf is meer dan de waarde op de beurs. Het gaat ook om mensen.
Centaurus uit Groot-Brittannië en het Amerikaanse Paulson -beide beleggers in het bedrijf sinds 2004- claimen samen 31,4 procent van de aandelen te bezitten en kunnen daarom het nodige eisen.
De top van Stork ziet het plan helemaal niet zitten. Bestuursvoorzitter Sjoerd Vollebregt: „De directie is tegen elke gedwongen opsplitsing. Die biedt geen extra waarde en is onrealistisch.”
Volgens Vollebregt gaat het goed met Stork. „Alle divisies presteren beter dan gemiddeld en alle onderliggende activiteiten groeien harder dan de markt.”
Toch kent de onderneming ook tegenwind. Zo kondigt vliegtuigbouwer Airbus keer op keer aan dat de bouw van hun superjumbo A380 vertraging oploopt, waardoor Stork miljoenen omzet misloopt. Stork plant dit op te vangen in de eerder aangekondigde reorganisatie van de luchtvaartdivisie. Er verdwijnen in deze tak ruim 200 banen.
Overigens wordt de landelijke verkiezingsstrijd ook een spannende tijd voor Stork. De PvdA heeft als een van de speerpunten in haar partijprogramma de onmiddellijke torpedering van verdere investering in het straaljagerprogramma JSF.
De Koninklijke Luchtmacht wil dit door het Amerikaanse Lockheed te bouwen gevechtsvliegtuig dolgraag aanschaffen als opvolger van de F-16. De regering zal nog voor 22 november een overeenkomst tekenen met de Amerikanen waarin de doorgang van het programma staat.
De ontwikkeling en aanschaf door Defensie van de Joint Strike Fighter, in economische wandelgangen ook wel bekend als de Joint Stork Fighter, levert vooral Stork veel omzet op, en dus zal het nieuws van een ’rode regering’ in Storkkringen en onder analisten slecht vallen.
Op de bijzondere aandeelhoudersvergadering donderdag zal ook een vertegenwoordiger van FNV Bondgenoten het woord voeren. De vakbond kocht een aandeel Stork en heeft daarom spreekrecht.
De Storkwerknemers hebben op de aandeelhoudersvergadering niets te zeggen. Zij -er worden er 1500 tot 2000 verwacht- zullen hun stem buiten de RAI laten horen.