Economie

Google neemt YouTube over

NEW YORK - Internetbedrijf Google heeft maandag de overname van YouTube voor een bedrag van 1,65 miljard dollar (1,3 miljard euro) bekendgemaakt. De overname wordt gefinancierd door uitwisseling van aandelen en zal volgens insiders tegen het eind van het jaar zijn afgerond.

Van onze correspondent
10 October 2006 11:17Gewijzigd op 14 November 2020 04:10

YouTube is op videogebied wat Napster was op muziekgebied. Internetgebruikers kunnen via YouTube allerlei video’s bekijken. De filmpjes op de in februari 2005 opgerichte website worden elke dag meer dan 100 miljoen keer bekeken en dagelijks worden meer dan 65.000 nieuwe filmpjes geplaatst.De meeste van die filmpjes worden aangeboden door particuliere gebruikers, een deel van het videomateriaal is professioneel. Daarom verwachtten sommige analisten dat YouTube dezelfde auteursrechtenproblemen zou krijgen als Napster in het verleden.

YouTube-oprichters Chad Hurley en Steve Chen hebben het afgelopen jaar echter veel tijd besteed aan contacten met bedrijven die video’s en films produceren. Zij benadrukten daarbij dat een groot deel van het publiek steeds minder tijd besteedt aan de televisie en meer aan het bekijken van videomateriaal via het internet. Hurley en Chen noemen dit „de nieuwe golf”.

Recentelijk sloot YouTube overeenkomsten met verschillende bedrijven over het gebruik van hun videomateriaal. Google is leider op het gebied van zoeksites, maar had tot nu toe nauwelijks toegang tot deze nieuwe markt, die volgens analisten grote perspectieven voor de advertentiesector opent. Met maandelijks ongeveer 32 miljoen bezoekers bezit YouTube in de Verenigde Staten een marktaandeel van 47 procent. Google Video is goed voor circa 11 procent van de markt voor videowebsites.

„Door de overname van YouTube wordt het operatieterrein van Google beduidend verbreed, hetgeen ongetwijfeld gevolgen zal hebben voor de marketing van advertenties”, aldus marktanalist Scott Kessler van het financiëel instituut Standard & Poor’s. Hij wijst erop dat er dagelijks 100 miljoen videoclips worden bekeken via YouTube. „Dat is een mega-, mega-advertentiemarkt”, aldus Kessler.

YouTube-oprichters Hurley en Chen en de oprichters Sergei Brin en Larry Page van Google hadden nauwelijks een week nodig voor hun besprekingen over de overname. Er zat voor Brin en Page enige druk achter deze besprekingen, want Microsoft en Yahoo hadden de afgelopen weken ook belangstelling getoond voor YouTube, dat twee jaar na z’n oprichting overigens nog geen winst maakt.

Wat rechtvaardigt dan een miljardenprijs voor zo’n bedrijf? „Het marktperspectief, plus de factor dat men de concurrentie een slag voor is”, aldus Kessler. Yahoo -op researchgebied nummer twee achter Google- moet volgens Kessler nu wel iets ondernemen als het tenminste niet ernstig achterop wil raken. Het is bekend dat er besprekingen lopen tussen Yahoo en Facebook, onder de videowebsites de nummer twee na YouTube. Yahoo zou Facebook volgens sommige bronnen 1 miljard dollar geboden hebben.

De markt reageerde maandag positief op het nieuws van de overname van YouTube door Google. Googles aandeel steeg met 8,50 dollar en sloot de beursdag af op 429 dollar. Na het sluiten van de beurs steeg het aandeel in de handel buiten de Nasdaq om met nog eens 2 dollar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer