Opnieuw overleg rond overlast Zeeuwse lijn
DEN HAAG - Spoorbedrijf ProRail en staatssecretaris Van Geel van Milieubeheer moeten concreet praten over tussentijdse maatregelen tegen geluids- en trillingoverlast van de goederentreinen op de Zeeuwse lijn.
Die oproep deed staatsraad Th. Drupsteen van de Raad van State maandag aan de beide partijen.De staatsraad deed de oproep, omdat hij vreest dat het wapengekletter over de geluidsoverlast van de goederentreinen op het spoortraject Roosendaal-Vlissingen weer zal ontaarden in een juridische loopgravenoorlog, waar niemand mee is geholpen.
Of het tot een zinvol overleg zal komen is nog de vraag. VROM, de gemeenten langs het spoor en de omwonenden staan lijnrecht tegenover ProRail en havenbedrijf Seaports. Eerstgenoemde partijen klagen al jaren over een toename van ernstige geluids- en trillingshinder vanwege de goederentreinen, die op korte afstand woningen passeren.
De staatssecretaris wil met steun van de gemeenten tot 2009 de herrie en trillingen terugdringen door ProRail tijdelijk een snelheids- en wagonlimiet op te leggen. VROM vindt dat op het spoortraject Roosendaal-Vlissingen de goederentreinen niet harder dan 60 kilometer per uur mogen rijden. Per week mogen er ’s avonds niet meer dan 260 goederenwagons en ’s nachts niet meer dan 344 wagons over het spoor.
ProRail en Seaport zijn woedend dat Van Geel opnieuw met deze beperking op de proppen komt. Immers, vorig jaar nog veegde de Raad van State een ProRail opgelegde dwangsom van tafel die dezelfde beperkingen bevatte. De Raad van State vond toen dat de onderbouwing van de dwangsommen niet deugde.
Staatsraad Drupsteen zei dat hij gaat uitzoeken of VROM dergelijke beperkende eisen in het geluidsnormenbesluit mag opleggen. De staatsraad wees verder nog op de verdubbeling van het aantal treinen en zei dat het dan niet vreemd is dat omwonenden en gemeenten maatregelen vragen.
Uitspraak over enkele weken.