Gezonder eten en drinken in kantine
AMSTERDAM (ANP) – Scholieren en werknemers zullen binnenkort gezondere voeding in de kantine of op het station aantreffen. De Nederlandse cateraars, die de kantines en scholen van eten en drinken voorzien, hebben een nieuw gezondheidskeurmerk voor voedingsmiddelen omarmd.
„Het is uitdrukkelijk de wens van de cateraars om gezondere voeding aan te bieden", zei donderdag voorzitter Harry Brouwer van de Stichting Ik Kies Bewust, die het logo heeft bedacht. Deze stichting is een initiatief van drie grote fabrikanten van voedingsmiddelen, Unilever, Friesland Foods en Campina. Cateraars als Albron en Sodexho zinnen volgens Brouwer op manieren om voeding met het keurmerk in de kantine te introduceren. „We bekijken wat de mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld een broodje gezond het keurmerk te kunnen geven". Producten van de drie fabrikanten die als gezonder zijn getypeerd, komen ook prominent in de kantine te liggen. De verwachting is echter niet dat de traditionele kroket verdwijnt.Niet alleen de cateraars steunen het initiatief van de drie ondernemingen. Ook veel supermarktketens, zoals C1000 en Super de Boer, gaan het keurmerk op hun gezondere huismerkproducten voeren. Nu zijn er in totaal tweehonderd producten waar ’Ik Kies Bewust’ op prijkt. In januari, als de huismerken zijn toegevoegd, moeten dat er duizenden zijn. De stichting praat met zo’n tachtig bedrijven die interesse hebben in het keurmerk, zei Brouwer. Daaronder bevindt zich onder meer sauzenproducent Remia.
„Ons streven is om een nationaal logo te worden", lichtte Bouwer toe. Vooralsnog dingen echter twee gezondheidskeurmerken om de gunsten van de consument. Albert Heijn heeft namelijk zijn eigen logo, het klavertje, en weigert tot nu toe om zich aan te sluiten bij ’Ik Kies Bewust’. Dit betekent dat consumenten in de winkels van Albert Heijn kunnen kiezen uit twee gezondheidskeurmerken.
Brouwer hoopt dat ’Ik Kies Bewust’ uiteindelijk zo alom is vertegenwoordigd in de supermarkten en kantines dat Albert Heijn er niet omheen kan. Hij opende donderdag alvast de aanval op de supermarktketen. „Ons systeem voldoet aan de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie en van het Voedingscentrum", benadrukte Brouwer, die tevens de topman is van Unilever Nederland. TNO onderzoekt of een product in aanmerking komt voor het logo. Een raad van wetenschappers houdt toezicht.
Oud–politicus Paul Rosenmöller, die tegenwoordig als voorzitter van het Convenant Overgewicht tegen zwaarlijvigheid strijdt, noemde het „van het grootste belang" dat er één logo komt. Volgens Rosenmöller is het beter dat Albert Heijn zich ook bij ’Ik Kies Bewust’ aansluit. „Vroeg of laat moet iedereen over zijn schaduw heenkijken om de consumenten te bedienen."