Peijs handhaaft 80 kilometerzones
DEN HAAG - De 80 kilometerzones en de trajectcontrole bij de vier grote steden blijven bestaan. Minister Peijs van Verkeer wil wel gaan experimenteren met variabele snelheden in de zones. Op rustige tijdstippen is dan een hogere snelheid toegestaan.
Dat schrijft de bewindsvrouw in een brief aan de Tweede Kamer.Uit een evaluatie van de 80 kilometerzones blijkt dat de schadelijke uitstoot van het verkeer in de zones op de A10 bij Amsterdam en de A12 bij Utrecht en Voorburg is afgenomen. Op de A20 bij Rotterdam is de luchtkwaliteit niet verbeterd.
De zones hebben een verschillend effect op filevorming. Bij Amsterdam zijn de files afgenomen, bij Voorburg en Rotterdam zijn ze toegenomen. Bij Utrecht zijn ook meer files, maar die komen niet door de 80 kilometerzone.
Minister Peijs is van plan de maximumsnelheid bij Voorburg, vanuit de richting Den Haag, te verhogen tot 100 kilometer per uur om de filedruk te verminderen. Omdat dan eerst maatregelen moeten worden genomen tegen geluidshinder, kan de snelheid niet onmiddellijk omhoog. Met betere belijning en bebording hoopt Peijs de verkeersdoorstroming in de tussentijd te verbeteren.
Omdat de 80 kilometerzones zo’n verschillend effect hebben op filevorming, wil Peijs gaan experimenteren met variabele snelheden. Op rustige tijdstippen kan de snelheid hoger worden dan 80 kilometer per uur. Binnenkort start een aantal proeven met dynamische snelheden.
De trajectcontrole in de 80 kilometerzones blijft ook bestaan. Om ervoor te zorgen dat mensen niet direct boven op hun rem gaan staan bij de 80 kilometerborden, gaat Peijs meer bekendheid geven aan de regel dat automobilisten pas een boete krijgen als ze in de hele zone gemiddeld 87 kilometer per uur hebben gereden. „Dat betekent dat weggebruikers in de zone zonder zorgen daadwerkelijk 80 kilometer per uur kunnen rijden en indien nodig even kunnen versnellen om de doorstroming van het verkeer niet teveel af te remmen.”