Economie

Toyota zet in op groei

PARIJS (ANP) - In 2010 wil Toyota wereldwijd meer dan 10 miljoen voertuigen per jaar produceren. Lijden concurrenten als General Motors en Ford enorme verliezen door tegenvallende verkopen, de Japanse fabrikant voorziet een verdere groei van de merken Toyota en het luxe Lexus.

2 October 2006 09:25Gewijzigd op 14 November 2020 04:09

President Katsuaki Watanabe van Toyota Motor Corporation ontvouwde aan de vooravond van de Parijse Autosalon de strategie die moet leiden tot verdere successen. Daarbij kiest Toyota vooral voor dienstverlening en kwaliteit. „Onze medewerkers worden getraind in de waarden van Toyota”, zei Watanabe. „De klant staat bij ons in alles centraal. We streven naar nul fouten in het productieproces. Daarom voeren we onze onderzoeksactiviteiten op en verbeteren de samenwerking met de toeleveranciers.”Die strategie is tevens het antwoord op de pijnlijke groeistuipen van Toyota’s expansiedrang. Het concern moest in de afgelopen jaren miljoenen wagens terugroepen wegens technische problemen. Ook loopt er een strafrechtelijk onderzoek naar het bedrijf in Japan. De autoriteiten onderzoeken of het bedrijf opzettelijk een terugroepactie heeft uitgesteld, waarmee een dodelijk ongeval had kunnen worden voorkomen.

Analisten vrezen dat die problemen het betrouwbare imago van het bedrijf kunnen ondermijnen. De autofabrikant gaat zijn interne kwaliteitsbewaking verbeteren en langer gegevens bijhouden over technische problemen. Toyota overweegt de ontwikkelingstermijn van nieuwe modellen te verlengen en zo een hoger kwaliteitsniveau te bieden. „We willen optimaal gebruikmaken van de kennis binnen onze organisatie om het beste resultaat te bereiken. We zijn en blijven een ”learning organisation”, altijd op zoek naar verbeteringen”, aldus Watanabe.

De Toyotatopman wil niet ingaan op de vraag hoe het voelt om binnenkort General Motors (GM) voorbij te streven als ’s werelds grootste fabrikant. Toyota mikt voor 2008 op een wereldwijde verkoop van 9,8 miljoen wagens.

GM verkocht in 2005 in totaal 9,17 miljoen voertuigen. Het Amerikaanse concern ziet zijn verkoop op de belangrijke Amerikaanse automarkt echter al tijden teruglopen, vooral door concurrentie van brandstofzuinige Aziatische automerken.

Een belangrijk wapen in de concurrentiestrijd vormt ook de modellenstrategie. Modellen ontwikkelt Toyota voor de mondiale markt, maar via regionale uitvoeringen speelt de onderneming in op plaatselijke behoeften. Zo ligt volgens Watanabe in de Verenigde Staten de nadruk op het versterken van het aanbod van grote terreinauto’s en pick-ups.

Toyota boekte in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar een 39 procent hogere nettowinst naar 371,50 miljard yen (2,52 miljard euro). De omzet steeg in de periode april-juni met 13,2 procent naar 5,6 biljoen yen (37,7 miljard euro). In Europa heeft het bedrijf acht fabrieken en verschaft het meer dan 55.000 mensen werk.

De verkoop van Toyota in Nederland klom de afgelopen drie jaren tot meer dan 40.000 wagens per jaar. Het autoconcern heeft in ons land een marktaandeel van bijna 8 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer