Economie

DSM innovatief met aandelen

HEERLEN (ANP) - DSM blijkt behalve met chemische producten ook innovatief te zijn met zijn financiële huishouding. Het Limburgse chemieconcern wil aandeelhouders voor de lange termijn strikken door ze te belonen met een bonusdividend als ze voor een langere periode blijven zitten.

28 September 2006 11:00Gewijzigd op 14 November 2020 04:08

Dit zogeheten loyaliteitsdividend is een noviteit in het Nederlandse bedrijfsleven. De snelle opkomst van hedgefunds speelt op de achtergrond een rol.„Je ziet een toenemend aantal kortetermijnbeleggers en minder langetermijnbeleggers”, aldus DSM-topman P. Elverding woensdag in een toelichting. Volgens de topman is het loyaliteitsdividend een instrument om aandeelhouders voor de lange termijn te binden. „Hierdoor weet je wie je aandeelhouders zijn, waardoor je rechtstreeks met hen kan communiceren.”

De opmars van hedgefunds in Nederland, die voor snel gewin gaan, heeft volgens Elverding „zeker” meegespeeld om het instrument te gaan gebruiken. Tegelijk beseft de topman dat het geen oplossing biedt om kortetermijnbeleggers buiten de deur te houden.

DSM heeft er alle belang bij om aandeelhouders te hebben die voor langere tijd instappen. „Alle beslissingen die we nu nemen, zoals extra geld in innovatie steken, leveren pas na 2009 resultaat op”, licht Elverding toe. „Het ligt in de aard van het bedrijf.”

Het Limburgse bedrijf veranderde de afgelopen jaren van een traditionele bulkproducent in een fijnchemiebedrijf. Het concern verkocht onder meer de petrochemische tak en de belangen in het gasbedrijf Energie Beheer Nederland. In de komende jaren wil het chemiebedrijf de bestaande activiteiten uitbouwen. Innovatie is daarbij het sleutelwoord.

DSM produceert hoogwaardige plastics, vitaminen en ingrediënten voor de voedings- en geneesmiddelenindustrie. Het bedrijf probeert voor bepaalde ontwikkelde producten continu nieuwe toepassingsmogelijkheden te verzinnen. Met deze focus op innovatie wil DSM 1 miljard euro omzet extra genereren in 2010.

DSM maakte woensdag ook bekend dit en volgend jaar 750 miljoen euro te zullen uittrekken voor de inkoop van eigen aandelen.

Het is voor het eerst in de historie van de voormalige Staatsmijnen dat op een dergelijke schaal aandelen worden teruggekocht. Het Heerlense bedrijf heeft na de succesvolle metamorfose in de afgelopen jaren ruimte over voor een extraatje voor de aandeelhouders zonder dat dit ten koste gaat van de oorlogskas. „Er blijft ruimte over voor overnames”, aldus Elverding.

Hij voegde er evenwel aan toe dat die minder spectaculair zullen zijn dan in de afgelopen jaren.

De bonus van het loyaliteitsdividend komt neer op een eenmalige uitkering van 30 procent van het gemiddelde dividend in de voorgaande periode van drie jaar. Vervolgens krijgt de trouwe aandeelhouder 10 procent extra dividend per jaar in de periode daarna.

Elverding benadrukte dat de constructie niet in huis is gehaald om een beschermingswal op te trekken tegen hedgefunds. „Iedereen kan vrijelijk kiezen voor hoelang je in de aandelen zit”, aldus de DSM-topman.

De constructie van een loyaliteitsdividend is alleen bekend in Frankrijk, Singapore en Canada. „Wat we horen is positief”, aldus financieel directeur A. Gratama van Andel.

Gevraagd of je hiermee werkelijk aandeelhouders kunt strikken, zei hij dat je niet te veel extra dividend kunt uitkeren, omdat je dan kortetermijnaandeelhouders disproportioneel zwaar benadeelt. DSM is gemiddeld per jaar ruim 5 miljoen euro kwijt als 25 procent van de aandeelhouders gebruikmaakt van de regeling.

De aandeelhouders van DSM moeten nog over de invoering van loyaliteitsdividend stemmen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer