Economie

Einde aan chloortransporten over spoor

ARNHEM (ANP) – Aan de omstreden chloortransporten over het spoor in Nederland is een einde gekomen. Chloorproducent Akzo Nobel opent dinsdag twee nieuwe chemische fabrieken in Delfzijl, waardoor transport over land niet meer nodig is. Dat heeft Akzo Nobel dinsdag bekendgemaakt.

26 September 2006 14:25Gewijzigd op 14 November 2020 04:08

Het chemieconcern vervoerde tientallen jaren de giftige stof ’s nachts per spoor door Nederland. De ’rijdende bommen’ leidden vooral in de jaren zeventig en tachtig tot een nationale maatschappelijke discussie. Akzo Nobel heeft altijd volgehouden dat de chloortransporten veilig waren en aan de strengste veiligheidsvoorschriften waren gebonden.De bouw van de chloor– en monochloorazijnzuurfabriek in Delfzijl heeft 200 miljoen euro gekost. De overheid droeg voor 65 miljoen euro aan het project bij. Volgens Akzo Nobel–topman Hans Wijers is er sprake van een „mijlpaal voor Akzo Nobel. Dit project laat zien wat bereikt kan worden met een goede publiek–private samenwerking".

Het chloor van de nieuwe fabriek in Delfzijl gaat via een pijplijn naar de diverse afnemers op Chemiepark Delfzijl. Monochloorazijnzuur wordt onder meer gebruikt in wasmiddelen, medicijnen en cosmetica. Voor de regio Delfzijl is de nieuwe activiteit van Akzo Nobel een opsteker. De chemische industrie in Noord–Groningen, die 10 tot 15 procent van de Nederlandse chemische industrie uitmaakt, kan hierdoor nieuwe impulsen krijgen voor verdere groei.

„Ik ga er vanuit dat er dankzij de nieuwe fabrieken, na een periode van stagnatie, nu verdere groei komt van de chemie in Delfzijl", aldus directeur Co Zijderveld van Akzo Nobel in Delfzijl dinsdag in een toelichting. In het Chemiepark werken 1500 mensen. „Nu de nieuwe fabrieken er zijn, ga ik er vanuit dat de chemische industrie zich hier zeker weer verder zal ontwikkelen".

De industrie in de regio Delfzijl gaat de laatste jaren vooral gebukt onder de hoge energiekosten door de opgelopen olieprijzen. De stroomprijzen in Nederland liggen een stuk hoger dan in het buitenland door de koppeling van de aardgasprijzen aan de olieprijs. Nederland is sterk afhankelijk van gas, andere energiebronnen ontbreken vrijwel.

Zo verdwenen er vorig jaar in Delfzijl banen bij de aluminiumfabriek Aldel en sloot Akzo Nobel er begin dit jaar een fabriek waar grondstoffen voor de rubber– en papierindustrie werden gemaakt. Maar, zo stelt Zijderveld, zonder de nieuwe chloorfabriek van Akzo Nobel zou de toekomst van drie afnemers op het Chemiepark Delfzijl aanzienlijk minder zeker zijn geworden.

De capaciteit van de nieuwe fabriek in Delfzijl bedraagt 90.000 ton chloor per jaar. De faciliteit is daarmee een stuk kleiner dan de fabriek van Akzo in Rotterdam, die jaarlijks 620.000 ton chloor produceert. Behalve aan de eigen monochloorazijnzuurfabriek levert Akzo’s nieuwe chloorfabriek in Delfzijl aan Teijin Twaron, producent van de vezel Aramide. Ook de pvc–producent Noveon is een belangrijke afnemer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer