Code reisreclame nu al van kracht
AMSTERDAM (ANP) – Reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen moeten zich in advertenties nu al houden aan de code reisaanbiedingen, hoewel die officieel pas op 1 april 2007 van kracht wordt. Dat blijkt uit een uitspraak van de Reclame Code Commissie in een zaak die de Consumentenbond had aangespannen tegen Transavia.
De luchtvaartmaatschappij heeft zich volgens de commissie schuldig gemaakt aan onvolledige, onduidelijke en daardoor misleidende reclame met de 1 euro actie die afgelopen zomer werd gevoerd. Informatie als ’Enkele reis, exclusief belastingen en wijzigingen voorbehouden’ stond in kleine lettertjes en verticaal afgedrukt in de marge van een advertentie waarin werd gesuggereerd dat Londen, Berlijn, Kopenhagen en Glasgow voor 1 euro per vliegtuig bereikbaar waren. „Uiteindelijk blijkt men tientallen malen duurder uit te zijn dan de in de uiting genoemde prijs", aldus de commissie.Bedrijven die vakanties, vliegreizen, bustrips of combinaties van die producten verkopen, moeten met ingang van het volgende zomerseizoen in hun advertenties en andere uitingen eerlijk zijn over de kosten. Ze mogen niet langer adverteren met prijzen die gestript zijn van allerlei kosten, die erbij komen zodra de klant gaat boeken. Voor de datum van 1 april is gekozen omdat de gidsen voor het winterseizoen allang zijn gedrukt.
Transavia is het niet eens met het oordeel van de commissie en tekent hoger beroep aan. „Het kan niet zo zijn dat wij als enige bedrijf nu al gebonden zijn aan de code reisaanbiedingen terwijl die pas op 1 april volgend jaar van kracht wordt", meent een woordvoerster van Transavia. „Voor ons is dit een heel principieel punt, desnoods stappen we naar de civiele rechter. We gaan tot op de bodem in deze zaak".
Een woordvoerster van de Consumentenbond noemt het „een beetje flauw" dat Transavia tot 1 april wil wachten voordat ze zich gaat houden aan de code reisaanbiedingen. „Men weet al geruime tijd dat deze gedragscode eraan komt. Ze zijn zelf betrokken geweest bij het opstellen ervan. We zijn blij dat de Reclame Code Commissie onze klacht heeft gehonoreerd. Tegen bedrijven die zich net zo gedragen als Transavia, gaan we ook klachten indienen".