TPG verliest kort geding tegen Sandd
DEN HAAG (ANP) – Het postbedrijf Sandd mag rekeningoverzichten samen met catalogi blijven versturen. De concurrent TPG Post had de rechtbank in Den Haag om een verbod gevraagd, maar de rechter heeft de eis maandag afgewezen. TPG vreest nu meer klanten te verliezen aan concurrenten.
De zaak draaide om rekeningen die Sandd voor het postorderbedrijf Otto verstuurt. Sandd levert deze enveloppen met een catalogus, waardoor het totale gewicht boven de 50 gram uitkomt. Daarmee ontduikt Sandd volgens TPG de wet.TPG Post, een dochterbedrijf van het beursgenoteerde concern TNT, heeft in Nederland het monopolie op het vervoer van brieven die minder wegen dan 50 gram. Sandd voegt volgens het concern alleen een catalogus toe om zo dit monopolie te omzeilen.
De rechter vindt echter dat het gewicht van de gehele zending doorslaggevend is en niet van de brief die in de envelop zit. Dat betekent dat het pakket van Otto niet onder het monopolie van TPG valt. Bovendien heeft Sandd niets te maken gehad met het samenstellen van de inhoud van de envelop.
Een verbod op de zendingen van Otto stuit op „grote praktische bezwaren", aldus de rechter. Het zou betekenen dat elk postbedrijf elk pakket boven de 50 gram moet controleren op de mogelijke aanwezigheid van brieven. Dat zou volgens de rechter neerkomen op een schending van het briefgeheim.
Commercieel directeur Herna Verhagen van TPG Post zei dat klanten de rechtszaak nauwlettend hebben gevolgd. Meer ondernemingen zullen er volgens haar voor kiezen om brieven te verzwaren met bijvoorbeeld catalogi en deze via concurrenten van het concern te verzenden. Verhagen kon nog niet zeggen of TPG in hoger beroep gaat.
Sandd verwacht dat de uitspraak geen grote gevolgen voor de markt heeft. „Iedereen rekende al met het gewicht van de envelop", zei commercieel directeur Mark Lander. Hij denkt wel dat ondernemingen die de rechtszaak hebben gevolgd, inzien dat er „andere opties zijn dan TPG".
Tijdens de zitting stelde Sandd wel dat het rekeningoverzicht helemaal geen brief is, maar onderdeel vormt van een marketingtruc van Otto om meer producten te verkopen. TPG probeerde met de rechtszaak de liberalisering van de postmarkt te doorkruisen en zijn monopolie op te rekken, aldus Sandd.