Economie

Kabels trekken valt Airbus zwaar

AMSTERDAM - Weer slecht nieuws voor Airbus. De levering van de superjumbo A380 wordt met mogelijk zes maanden uitgesteld. Terwijl het aartsrivaal Boeing voor de wind gaat.

Riekelt Pasterkamp
22 September 2006 19:06Gewijzigd op 14 November 2020 04:07

EADS, het moederbedrijf van vliegtuigbouwer Airbus, komt binnen enkele weken met meer informatie over de vertraging die het A380-proces oploopt. De onderneming wil voor die tijd niet ingaan op de omvang van de vertraging, stelt het bedrijf in een verklaring.De aanleg van honderden kilometers kabels aan boord van de A380 valt Airbus zwaarder van vooraf verwacht. Volgens EADS is het probleem met de bedrading inmiddels in kaart gebracht en wordt aan een oplossing gewerkt.

Het is voor de derde keer in ruim een jaar tijd dat EADS door tegenvallers gedwongen wordt de productieplannen bij te stellen. Naar verluidt worden de problemen met de bekabeling van de A380 veroorzaakt doordat rompdelen van het toestel op verschillende locaties binnen Europa worden gemaakt. De delen arriveren bekabeld en al in de assemblagehal in het Franse Toulouse. Daar zouden de reeds aanwezige kabels in de rompdelen niet goed op elkaar aansluiten.

Intussen blijven de gevolgen niet uit. Luchtvaartmaatschappij Emirates overweegt om haar bestelling voor 45 A380’s te annuleren, zo meldt de International Herald Tribune. De levering van de A380 loopt zo veel vertraging op dat Emirates intern overlegt of het nog zinvol is het toestel aan te schaffen.

De 45 bestelde toestellen vertegenwoordigen volgens catalogusprijzen een waarde van meer dan 13,5 miljard dollar (10 miljard euro). Als Emirates inderdaad de superjumbo afbestelt zou dat een enorme domper zijn voor Airbus. Van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld zijn er 160 besteld. De eerste klant, Singapore Airlines, wil er in december mee vliegen.

Bij aartsrivaal Boeing gaat het voor de wind. De Amerikaanse vliegtuigbouwer heeft 47 vliegtuigen kunnen bijschrijven op de lijst met bestelde vliegtuigen in 2006.

Het gaat om zestien vliegtuigen van de nieuwe 787 Dreamliner, dertig Boeing 737’s en een Boeing 737 Business Jet. De gezamenlijke cataloguswaarde van de orders bedraagt zo’n 4 miljard dollar (3 miljard euro), maar in de praktijk valt de prijs over het algemeen veel lager uit.

Door de nieuwe orders komt de teller voor 2006 te staan op 632 bestelde vliegtuigen, waarmee de Amerikaanse vliegtuiggigant het dit jaar flink beter doet dan concurrent Airbus. Die noteerde tot nu toe definitieve orders voor 222 vliegtuigen.

Boeing is vooral tevreden zijn over de verkoop van het paradepaardje 787, het nieuwe lichtgewicht vliegtuig voor lange afstanden. Van de 632 verkochte vliegtuigen in 2006 maakt de 787 Dreamliner met 102 verkochte exemplaren een aanzienlijk deel uit. Het toestel gaat volgend jaar de lucht in.

Andrew Magill, marketingdirecteur van Boeing, glimlachte gisteren op de zestiende verdieping van de Atrium Toren in Amsterdam dan ook tevreden. De Amerikaan was even in Nederland om persoonlijk de ”Boeing Market Outlook 2006” te presenteren.

Boeing schat de markt voor nieuwe commerciële vliegtuigen in de komende twintig jaar op 2600 miljard dollar (2030 miljard euro). In die periode zijn ruim 27.000 nieuwe vliegtuigen nodig. Vooral Azië is een groeimarkt.

Volgens Magill is een overgroot deel van de markt weggelegd voor middelgrote vliegtuigen, zoals de 777 en de 787. In de toestellen gaan, afhankelijk van de uitvoering, 250 tot 350 passagiers. Airbus daarentegen zet met de A380 meer in op grote jongens. Als het moet gaan er 800 mensen in de superjumbo.

„We houden van de competitie met Airbus”, zegt Magill. „Onze visie op de markt komt niet overeen.” Volgens de Amerikaan kunnen maatschappijen met middelgrote vliegtuigen de klant frequentere vertrektijden aanbieden en direct naar de bestemming vliegen in plaats van via een zogenaamde hub. „Goed voor de passagiers en goed voor het milieu.”

De goedkope vliegmaatschappijen die eerst de Verenigde Staten (Southwest, AirTran), toen Europa (Ryanair en easyJet) en straks Azië zullen veroveren groeien als kool. Magill: „In China gaan de mensen uit de bus in het vliegtuig. De markt in China is voor de komende twintig jaar net zo groot als die in heel Europa.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer