Bivakkeren onder een vliegtuighuid

Wie jaarlijks de noviteiten op kampeergebied overziet, ontdekt iedere keer hetzelfde: consumenten kiezen voor luxe en comfort, ook op vakantie. Wie niets moet hebben van geïntegreerde magnetrons, plasmaschermen en mahoniehouten interieurs moet iets langer zoeken. Zo iemand kiest bijvoorbeeld een Cockpit.

Frank van de Beek
22 September 2006 13:27Gewijzigd op 14 November 2020 04:07
Kamperen zonder comfort moet je willen. Heel veel Nederlanders willen dat helemaal niet meer. Ons land telt bijna 755.000 toercaravans, vouwwagens, stacaravans en kampeerauto’s. Op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, die in oktober in Utrecht plaatsheeft,
Kamperen zonder comfort moet je willen. Heel veel Nederlanders willen dat helemaal niet meer. Ons land telt bijna 755.000 toercaravans, vouwwagens, stacaravans en kampeerauto’s. Op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, die in oktober in Utrecht plaatsheeft,

Nederland telt bijna 755.000 toercaravans, vouwwagens, stacaravans en kampeerauto’s. De laatste categorie is bezig met een opmars. „De vraag neemt hand over hand toe”, aldus voorzitter L. A. de Winkel van de Nederlandse Vereniging voor de Kampeer- en Caravanindustrie (KCI). Tot en met augustus kochten Nederlanders 1145 nieuwe kampeerauto’s. In dezelfde periode vorig jaar stond de teller nog op 1024. „De toegenomen welvaart zorgt voor deze impuls.”Nu de economische vooruitzichten rooskleurig zijn, wrijft de industrie zich in de handen. „Vertrouwen in de toekomst is de basis voor onze verkopen.”

De traditionele caravans en vouwwagens moeten het afleggen tegen de kampeerauto’s. De verkoop van caravans nam af met 3,4 procent. De omzet steeg wel omdat de verkochte exemplaren in het duurdere segment zitten. Tegelijk wisselden gebruikte caravans de afgelopen maanden sneller van eigenaar.

Algemeen geldt de trend naar meer luxe en comfort. Tijdens een presentatie deze week van de noviteiten van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs, die in oktober plaatsheeft, bleek dat de fabrikanten handig op deze trend inspelen. Van een compressorvrieskist tot mahoniehouten interieurs met een elektrisch hefbed. De Winkel legt uit: „De magnetron wordt geïntegreerd. Niet omdat de producent dat zo graag wil, maar omdat de consument erom vraagt. Die wil wel op vakantie, maar dan zonder comfortverlies. Die categorie vakantiegangers vindt kamperen in een De Waard-tent een vorm van barbaarsheid.”

Vliegtuig
De Airstream moet tijdens de beursdagen in oktober een blikvanger worden. Deze uit Amerika afkomstige caravan lijkt aan de buitenkant op een vliegtuigromp: een glanzende aluminium beplating, met popnagels aan elkaar bevestigd. „De uitstraling impliceert een lange levensduur”, legt P. Timmermans van importeur CampoWorld uit. Hij onderbouwt zijn verkooppraat met enkele cijfers. „Airstream bestaat nu 75 jaar. Van alle gefabriceerde modellen rijdt nog 65 procent rond.”

Bij de aankoopbeslissing zal de factor duurzaamheid niet de doorslag geven. In de Verenigde Staten zijn het vooral bekende persoonlijkheden die in deze caravan rondtoeren. „Airstream is een icoon, vergelijkbaar met Harley Davidson en Coca-Cola. Je wordt gezien, maar dat is ook de bedoeling.”

Timmermans verwacht dat er wel een doelgroep is voor deze vliegtuigcocon, waar een prijskaartje van 53.950 euro aan hangt. „Wij richten ons op mensen die een mobiele huisvesting zoeken, maar niet gezien willen worden in een burgertruttige caravan.”

De oorspronkelijke versie van de Airstream wijkt af van het Europese model. „De Amerikaanse variant is veel zwaarder. Amerikanen kijken niet op een kilootje meer of minder.” Door toepassing van een onderstel en meubilair uit Duitsland en verwarming uit Zweden is het gewicht met 300 kilo teruggebracht naar 1300 kilo.

Gewicht
Wie niets moet hebben van groot en glitter, kan heel aardig met de Cockpit uit de voeten. Deze caravan is ook een blikvanger, maar dan vanwege het kleine formaat. De Cockpit weegt slechts 480 kilogram. Dat biedt direct een groot voordeel, ook vakantiegangers zonder E-rijbewijs kunnen hiermee uit de voeten. De leefruimte is uiteraard beperkt, al is het tweepersoonsbed wel 1,97 meter lang.

H. Wubs van Abel Tasman Innovations heeft zijn verkoopargumenten op een rij. „Het gewicht is belangrijk. Veel mensen rijden het hele jaar door met een zware auto om gedurende een paar weken in de zomer hun caravan te kunnen trekken. Voor die categorie voldoet de Cockpit prima.”

De Cockpit is bovendien vriendelijk geprijsd: 7995 euro. Met koelkast en toilet erin is hij wat duurder. Een extra voortent behoort ook tot de mogelijkheden.

Sneeuwvrij
Opvallende afwezigen tijdens de noviteitenpresentatie zijn de tentfabrikanten. Eigenlijk heeft alleen Holtkamper zijn tent opgezet. Nu kunnen ze dat snel, in 37 seconden. „De snelst opzetbare tenttrailer ter wereld.” Ook hier sluipen de luxe elementen langzaam binnen. Zo zorgt een brandstofcel voor elektriciteit, „zodat de krultang blijft krullen”, en voorziet een automatische satellietontvanger in een sneeuwvrije ontvangst van allerhande televisiezenders. Consumenten kunnen op vakantie immers maar weinig missen.

De Kampeer & Caravan Jaarbeurs heeft plaats van 18 tot en met 24 oktober 2006 in de Jaarbeurs in Utrecht. Meer informatie: www.kampeercaravanjaarbeurs.nl.

Regels en belasting frustreren verkoop

De kampeer- en caravanfabrikanten weten nog wel een aantal maatregelen die hun verkopen kunnen stimuleren. Ze lobbyen voor afschaffing van de bpm en verhoging van de maximumsnelheid voor een auto met caravan.

Het is een stokpaardje van de Nederlandse Vereniging voor de Kampeer- en Caravan Industrie (KCI). De ondernemersvereniging pleit al jaren voor afschaffing van de belasting voor personenauto’s en motorrijwielen. De branche verwacht meer caravans te verkopen als de belasting verdwijnt en plaatsmaakt voor kilometerheffing. Voorzitter Winkel: „Nu de kosten van invoering van de kilometerheffing binnen het door de Tweede Kamer gestelde budget lijken te blijven, staat niets een geleidelijke afschaffing van de bpm op termijn nog in de weg.”

Verder pleit de KCI voor een aanpassing van de maximumsnelheid voor auto’s met caravan. „Caravanbezitters voelen zich vaak opgejaagd door vrachtwagenchauffeurs, die ook dikwijls sneller rijden dan 80. Bovendien gelden in onze buurlanden hogere maxima. En, niet onbelangrijk, het product kan het. We hopen dat de politiek de snelheid wil optrekken naar 100 kilometer per uur.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer