Economie

Philips voert campagne voor spaarlamp

AMSTERDAM (ANP/RTR) - Philips is een wereldwijde campagne begonnen om overheden van het nut van spaarlampen te overtuigen. Als wereldwijd gloeilampen worden vervangen door zuinigere exemplaren, zou dat jaarlijks 50 miljard euro besparen.

21 September 2006 10:37Gewijzigd op 14 November 2020 04:07

De uitstoot van het schadelijke broeikasgas CO2 zou 273 miljoen ton afnemen. „Dit zijn verbazingwekkende getallen”, zei topman Van Deursen van de lichtdivisie van Philips woensdag op een analistenbijeenkomst. „We doen een beroep op alle overheden om energiebesparende campagnes te beginnen.”Binnen drie tot vijf jaar zouden die al hun vruchten kunnen afwerpen, stelde Van Deursen.

Philips zou zelf ook profiteren van een grotere vraag naar spaarlampen. Het elektronicaconcern verdient veel geld aan mensen die een lamp moeten vervangen. Een spaarlamp is duurder dan het normale peertje.

Philips kwam onlangs nog negatief in het nieuws met zijn spaarlampen. De Raad Nederlandse Detailhandel kondigde aan naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit te stappen omdat het concern niet bereid zou zijn mee te werken aan een goedkopere oplossing voor de verwijderingsbijdrage voor de lampen. Het concern zou daarmee zijn sterke positie op de spaarlampenmarkt misbruiken om Aziatische concurrentie uit de markt te drukken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer