Range Rover doet weer volop mee met nieuwe limousine
Wie voor de absolute top in het terreinwagensegment gaat, kan simpelweg niet om Range Rover heen. De laatste jaren ondervond het trotse vlaggenschip van het Britse Land Rover enige hinder van technisch zeer hoogwaardige nieuwkomers. Land Rover besloot daarop om de jarenlang gekoesterde positie van de Range Rover opnieuw te definiëren. Het resultaat is een fantastische auto met een adembenemend prijskaartje. Missie geslaagd dus. Of toch niet?
De nieuwe Range Rover is op het eerste gezicht een echte. Al meer dan vijfentwintig jaar staan de oorspronkelijke contouren van de Range Rover bij de liefhebber op het netvlies. Moederbedrijf Land Rover heeft goed begrepen dat de basisvorm opnieuw geïnterpreteerd diende te worden, maar dat de herkenbaarheid eerst en vooral gewaarborgd moest blijven.
In dat opzicht is de nieuwe Range Rover volledig geslaagd. Noviteiten als de bijzonder fraai gevormde koplampen geven de stijlvolle Brit een modern en exclusief voorkomen. Apart zijn verder de verticaal geplaatste luchtinlaten, die niet in de carrosseriekleur zijn gespoten en derhalve een markant stijlelement vormen.
De achterlichtcompartimenten zijn eveneens in een opvallend expressieve kunststof uitgevoerd. Net als voorheen is de Range Rover een auto die ontzag afdwingt. Hij is niet alleen breed en hoog, maar weegt ook nog eens om en nabij de 2500 kilogram. En dat is de auto onmiskenbaar aan te zien, hetgeen de onverschrokken uitstraling van de Brit enkel maar onderstreept.
De happy few die zich een Range Rover konden veroorloven zijn de afgelopen jaren ongetwijfeld in verlegenheid gebracht door het enorm sterk groeiende aanbod van de zogeheten Sports Utility Vehicles (SUV), die comfort, terreinvaardigheid, uitstraling en een stevig prijskaartje moeiteloos met elkaar in overeenstemming weten te brengen. Auto’s als de Mercedes-Benz M-klasse en vooral de BMW X5 golden als de Range Rover-beaters bij uitstek.
De standing van de enige en echte Range Rover sneuvelde uiteraard niet van de ene op de andere dag, maar technisch gezien moest de wagen in de BMW X5 simpelweg zijn meerdere erkennen. Land Rover was in die dagen in handen van BMW en kannibalisme in eigen gelederen kon uiteraard niet aan de orde zijn. Reden voor BMW dus om de nieuwe Range Rover hoger te positioneren dan haar eigen X5. Aldus geschiedde.
Achtcilinder
BMW echter besloot de noodlijdende Britse werkmaatschappij Rover samen met Land Rover in de uitverkoop te doen, met als gevolg dat Ford de hand op Land Rover wist te leggen. De ontwikkeling van de nieuwe Range Rover was echter in een dermate vergevorderd stadium dat Ford de noodzaak zag om bij BMW te bedwingen dat tot een nader overeengekomen datum allerhande technische kennis en componenten uitgewisseld zouden blijven worden.
Sporen van de verbroken liaison met BMW zijn terug te vinden onder de enorme motorkap van de Range Rover. Daar ademt een 3,0 liter zescilinder direct ingespoten turbodieselmotor, die goed is voor een maximumvermogen van 130 kW/177 pk en een maximumkoppel van 390 Nm. Dieselen is uiteraard een uitstekende optie, maar in een Range Rover hoort gewoon een beresterke achtcilinder thuis. Die is er dan ook in de vorm van een 4,4 liter aggregaat dat goed is voor een maximumvermogen van 210 kW/282 pk bij 5400 tpm en een maximumkoppel van 440 Nm bij 3600 tpm.
Dezelfde machinerie is terug te vinden in de BMW 745i en de BMW X5 4.4i, maar in geen van beide gevallen dient er het indrukwekkende gewicht van 2440 kilogram voortgestuwd te worden. Ondanks het enorme krachtpotentieel voelt de Range Rover geenszins bijzonder snel aan. De auto accelereert in 9,2 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en kan desgewenst een topsnelheid van 208 km/h realiseren. Geen kinderachtige resultaten, maar extreem snel is het evenmin. De motor voelt wel lekker gretig aan en loopt bijzonder fraai rond. Bovendien is de achtcilinder gekoppeld aan een vijftraps automatische transmissie met tiptronic-functionaliteit.
Schrikken doe je van de enorme dorst die de Range Rover tentoonspreidt. Gemiddeld verstookten we elke 4,8 kilometer een liter euro loodvrij en dan is het 100 liter reservoir toch nog vlot leeg.
Terreinwagen
De nieuwe Range Rover is een topklasse terreinwagen. De nieuweling kan bogen op een weggedrag dat bijna met een limousine vergeleken kan worden. Uiteraard spelen massa en een relatief hoog liggend zwaartepunt een rol van betekenis, maar dat neemt niet weg dat de Range Rover indrukwekkend comfortabel en stabiel is. Standaard is de auto voorzien van luchtvering, die oneffenheden in het wegdek meer dan goed weet te maskeren. De remmen functioneren eveneens uitstekend, al moet je in het begin even wennen aan het feit dat er zo veel massa stilgezet moet worden.
De Range Rover staat verder in een meer dan vijf decennia oude traditie van terreinwaardigheid. De auto is derhalve indrukwekkend capabel op onverhard terrein en slaat zich door situaties heen waar je een auto met een dergelijk prijskaartje gevoelsmatig niet eens aan wilt laten snuffelen. Het idee alleen al is echter meer dan voldoende om een geweldig ’king of(f) the road’-gevoel te krijgen.
Het interieur ademt de luxe van een topklasse limousine, waarbij allerlei verwijzingen naar de oorspronkelijke missie van de Range Rover zijn aangebracht. Zo kan de automatisch geregelde airconditioning niet met tiptoetsen worden bediend, maar moet er aan robuuste knoppen worden gedraaid. Daarnaast is het dashboard strak en hoekig opgezet en strijden luxe en functionaliteit om de eerste plaats. Belangrijk zijn verder de stevig gevormde en elektrisch verstelbare voorstoelen, die een goede zitpositie mogelijk maken. Op de achterbank is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en onderdanen, terwijl de bagageruimte met een inhoud van 535 liter lekker groot is, maar desnoods kan worden uitgebreid naar een heuse 1756 liter.
Contourstoelen
Land Rover biedt de Range Rover zoals gezegd met een tweetal verschillende krachtbronnen aan, die op hun beurt ieder gecombineerd kunnen worden met een drietal uitrustingsniveaus. Standaard wordt de auto als SE afgeleverd. Hij is dan voorzien van een automatische transmissie, ABS, airbags, sidebags, headbags, alarminstallatie, 18-inch lichtmetalen velgen, radio/cd-speler, koplampwissers, elektrisch verstelbare voorstoelen en lederen bekleding.
Wie 5000 euro meer in de knip heeft, kan de Range Rover HSE bestellen en zich verheugen over de aanwezigheid van een cd-wisselaar, speciale Harman/Kardon-luidsprekers, xenon koplampen, regensensor, parkeersensoren, houten decoratiepanelen en verwarmde voorstoelen. Top of the line is de Range Rover Vogue, die na betaling van nog eens 14.350 euro voorziet in een tv/navigatiesysteem, 19-inch lichtmetalen velgen, speciaal gevormde contourstoelen, glazen schuif/kanteldak, verwarmde achterbank en een verwarmde stuurwielrand. De Range Rover TD6 SE is leverbaar vanaf 85.250 euro, terwijl de Range Rover V8 SE voor 100.550 euro in de prijslijst staat.