Economie

Op 1 liter heen en weer naar Rome

BRUSSEL - Een brandstoftank zo groot als een reageerbuis. Hij zit in de zuinigste auto ter wereld.

Redactie economie
15 September 2006 11:45Gewijzigd op 14 November 2020 04:06
BRUSSEL – H. van der Loo, topman van het Shellkantoor in Brussel, en Europees commissaris Piebalgs (Energie) presenteerden donderdag in Brussel de winnaar van een zuinigheidswedstrijd die het olieconcern organiseerde. De Microjoule weegt 30 kilo, biedt
BRUSSEL – H. van der Loo, topman van het Shellkantoor in Brussel, en Europees commissaris Piebalgs (Energie) presenteerden donderdag in Brussel de winnaar van een zuinigheidswedstrijd die het olieconcern organiseerde. De Microjoule weegt 30 kilo, biedt

Olieconcern Shell en Europees Commissaris Piebalgs (Energie) presenteerden donderdag in Brussel de winnaar van de Shell Ecomarathon. Zijn naam? Microjoule.Het wagentje weegt 30 kilo, biedt plaats aan een kleine, liggende bestuurder, heeft een topsnelheid van 10 km/u en kan 2885 kilometer rijden op 1 liter ethanol. Goed voor een retourtje Rome.

Het ontwerp van Franse studenten won dit jaar de zuinigheidswedstrijd van Shell. „Natuurlijk wil je met dit model niet naar Rome rijden”, erkende Hans van der Loo, topman van het Shellkantoor in Brussel na de huldiging. „Maar het past wel in de voortdurende ontwikkeling van zuiniger technologie.”

Het onvoorstelbare verbruik is verre toekomstmuziek voor personenwagens. Die zijn zwaarder en veiliger dan het winnende model, wat ten koste gaat van het verbruik. Overigens denkt Van der Loo bij milieuwinst de komende jaren niet allereerst aan alternatieve brandstoffen, maar aan de rechtervoet van de automobilist. „Door het onnodig fel optrekken en remmen te beperken, is echt nog enorm veel te winnen.”

Het Nederlands-Britse oliebedrijf Shell betreurt het vreemd genoeg niet dat auto’s steeds zuiniger rijden. „Misschien dat een deel van de olie even wat langer in de grond blijft zitten, maar wees gerust: we zullen het uiteindelijk allemaal verkopen, hoor”, aldus Van der Loo vrijdag in De Telegraaf.

Hij wees in dit verband op de hard groeiende economieën van China en India. „Samen zijn ze er verantwoordelijk voor dat het wereldwijde energieverbruik de komende veertig jaar met zo’n 30 procent zal toenemen. En daar zijn ze nog lang niet met alternatieve brandstoffen en uitstootbeperkingen bezig.”

In Europa ziet Shell de brandstofverkopen wel teruglopen. Zo is in België is vorig jaar 15 procent minder benzine verkocht en 3 procent minder diesel. „Voor een deel komt dat doordat auto’s zuiniger worden maar ook doordat mensen minder vaak rijden. Een volle tank afrekenen is tegenwoordig toch een rib uit je lijf.”

Alternatieve brandstoffen kunnen op de lange termijn een oplossing bieden. Het winnende model rijdt op ethanol, gemaakt uit grondstoffen als suiker. De opmars van die brandstof vormt geen bedreiging voor Shell, stelt Van der Loo. „We zijn de grootste vermarkter van bio-ethanol op het moment: 2,5 miljard liter per jaar, vooral in de VS en Canada.”

Europees commissaris Piebalgs loofde Shell en de ontwerpers voor hun ideeën en talent. Hij noemde het resultaat ongelooflijk en indrukwekkend. De commissaris streeft ernaar dat Europeanen in 2020 minstens 20 procent zuiniger omgaan met energie. Dat maakt de EU minder afhankelijk van landen als Iran en het scheelt uitstoot van schadelijke broeikasgassen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer