Economie

Code moet einde maken aan valse vakantiereclame

DEN HAAG (ANP) – Nog ruim een halfjaar en dan moet het afgelopen zijn met misleidende reclame voor vakantiereizen. Na jarenlang onderling gesteggel hebben alle relevante belangenorganisaties zich verenigd achter de zogenoemde code reisaanbiedingen.

14 September 2006 14:42Gewijzigd op 14 November 2020 04:06

Donderdag werd bekend dat staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken) de afsprakenlijst maandag in ontvangst neemt uit handen van vertegenwoordigers van de diverse betrokken partijen. Vanaf 1 april 2007 moeten alle reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen die actief zijn op de Nederlandse markt zich houden aan de code.Bedrijven die vakanties, vliegreizen, bustrips of combinaties van die producten verkopen, moeten vanaf 1 april in hun advertenties en andere uitingen eerlijk zijn over de kosten. Ze mogen niet langer adverteren met prijzen die gestript zijn van allerlei kosten, die erbij komen zodra de klant gaat boeken.

Voor de datum van 1 april is gekozen omdat dan het toeristische zomerseizoen begint. De gidsen voor het winterseizoen zijn allang gedrukt. Als de code nu van kracht zou worden, zou een verschil ontstaan tussen de prijzen in deze gidsen en de prijzen in bijvoorbeeld krantenadvertenties. „Dat zou grote verwarring veroorzaken bij de consument en daarbij is niemand gebaat", zegt een woordvoerster van het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen.

„De bedrijven moeten alle onvermijdbare kosten, zoals die er waren toen de aanbieding werd gepubliceerd, meerekenen in hun prijs", aldus een woordvoerster van het ANVR. „Daarnaast moet er sprake zijn van redelijke beschikbaarheid. Dat wil zeggen dat de consument een redelijke kans moet hebben om te boeken tegen de geadverteerde prijs. Nu adverteren reisorganisaties nogal eens met hele lage prijzen, en dan blijkt dat die reizen nauwelijks beschikbaar zijn tegen die lage prijs."

De ANVR–zegsvrouw erkent dat het nog onduidelijk is hoe het begrip „redelijke beschikbaarheid" moet worden uitgelegd. „Dat zal in de praktijk moeten blijken. Als consumenten of andere belanghebbenden ontevreden zijn over een bepaalde reclame, dan kunnen ze naar de Reclame Code Commissie stappen."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer