Het tij in onderwijsland lijkt ten goede te keren
W. Verhoef is blij mee het artikel dinsdag op deze pagina over de positie van de leraar. Het tij in onderwijsland lijkt volgens hem te keren.
Het lezen van het artikel ”Salaris leraar slechts deel van het probleem” in het RD van dinsdag verschafte mij veel genoegen! Ik wil de (jonge?) onderzoekers van de Vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) hartelijk danken voor hun inspanningen. Zij hebben door de publicatie van hun bevindingen veel collega’s in den lande versterkt in hun vermoedens en hun daardoor een hart onder de riem gestoken.Eindelijk, zo lijkt het, zijn prominenten binnen het onderwijs overtuigd geraakt van de noodzaak om het uitdelen van de kruimels die de opgelopen jaren de onderwijsgevenden als beloning toegeworpen werden, te vervangen door een royale toekenning van wat zij jarenlang hebben moeten ontberen. De ban lijkt nu echt gebroken. Het in de pas lopen met andere sectoren -in de praktijk niets anders dan het aan de leiband houden van een beroepsgroep ”die toch wel het belang van het kind zal laten prevaleren”- lijkt plaats te gaan maken voor een heuse inhaalslag.
Is dit dan eindelijk de positieve duiding van het begrip ”kenniseconomie”? De inspanningen van de kabinetten-Balkenende lijken economisch gezien hun vruchten af te gaan werpen. Maar tijdens die inspanningen bleek maar al te vaak dat ”economie” de boventoon voerde en ”kennis” -lees: allen die op welke manier ook kennis aanboden- verweesd achterbleef.
De feiten liegen er niet om. De achterstanden zijn sinds het begin van de jaren tachtig enorm geworden en geld werd liever gestoken in ondoordachte en niet met het onderwijsveld besproken campagnes om bijvoorbeeld meer meisjes aan te sporen om maar een bètarichting te kiezen.
Spookbeeld
Plotseling, met de verkiezingen in het vooruitzicht en het spookbeeld van enorme tekorten aan onderwijsgevenden binnen afzienbare tijd, lijkt het tij te keren. „In de breedte”, zo stelt het artikel. En daar verheug ik mij op. Als ik, zonder erom gevraagd te hebben, via te media te horen krijg dat ik als leraar een professional ben op het gebied van het ontdekken van terroristisch gevaar, dan zou voor mij de verrassing nog groter zijn als ik, het liefst aangekondigd, op de hoogte zou worden gebracht van de concrete uitvoering van de voorstellen van de Onderwijsraad en van de minister van Onderwijs. Ik ben wel voor opwaarderen, ja, vooral van mijn loonstrookje.
De auteur is docent.