Economie

Succes gevangen in leer met ringbandje

RIJSWIJK - Een selecte groep mensen loopt deze week aan tegen de spreuk ”Wie met katten speelt, weet dat hij gekrabd kan worden”. Het zijn gebruikers van een Succesagenda, maat: mini, inhoud: zeven dagen per twee pagina’s. Wereldwijd krijgen zo’n 1 miljoen personen dagelijks -in vier verschillende talen- de wijze lessen van Succes onder ogen.

12 September 2006 10:38Gewijzigd op 14 November 2020 04:05
Succes begint met een goede tijdsindeling, en die begint weer met een Succesagenda.
Succes begint met een goede tijdsindeling, en die begint weer met een Succesagenda.

In de miniagenda van Succes kan iemand met een fors handschrift hooguit één afspraak per dag plannen. Toch is links onderin een plekje gereserveerd voor een spreuk. De kleinste agenda in het assortiment telt helemaal mee tussen de grotere maten: junior, senior, standard en executive.Succes -op welk terrein ook- begint met een goede tijdsindeling, en die begint weer met een Succesagenda. Aldus Succes. Onder deze naam kwam in 1933 de eerste losbladige agenda in Nederland op de markt. De agendablaadjes werden toen geleverd in metalen dozen. In de oorlog maakte het metaal plaats voor hout, in 1950 werd hout kunststof en anno 2006 kopen klanten hun agendavulling in een kartonnen verpakking.

Achter het initiatief zat de uitgever van het zakenblad Succes, dat in 1928 van start ging. „De eenvoudigste definitie van zakenbekwaamheid is: weten hoe u voldoende netto-winst kunt maken”, zo is te lezen in een exemplaar van dat tijdschrift uit 1948. En: „Hoe knap of ijverig u ook bent, u staat of valt als zakenman met uw balans.”

Het oude zakenblad ligt in het hoofdkantoor van Succes in Rijswijk, naast een vooroorlogse agenda. In dezelfde kast liggen een paar versleten leren omslagen.

„Nabestaanden van gebruikers sturen soms een oude agenda naar ons terug”, legt Marjon Velthuis uit. Zij is directeur-eigenaar van SRT International, dat behalve Succes ook de merken Ryam, Papillon en Bosboom verkoopt. „Mooi om te zien dat iemand er zo veel plezier van heeft gehad. Al was het voor ons beter geweest dat die persoon tussentijds een nieuwe had aangeschaft…”

Succes hoopt dat mensen eens in de vier, vijf jaar een nieuwe omslag kopen. Daarom doet het merk zijn best elk jaar met de apartste, uniekste en origineelste harige, geribbelde of anderszins bewerkte leren omslagen te komen: de Excellencecollectie, een serie in een gelimiteerde oplage die aansluit bij modes en trends. „Blaadjes en bloemen zijn trouwens altijd toppers”, zegt Velthuis. Als onverwacht succesvol herinnert ze zich een model met een zwartwitte koeienhuid.

„Vorig jaar zijn we begonnen met NewMe, bedoeld voor mensen die op een nieuw punt in hun leven staan, die bijvoorbeeld pas zijn afgestudeerd en aan een baan beginnen.” In deze serie zit de gebloemde organizer Kitsch Kitchen, gemaakt van Mexicaans tafelzeil. En Pippa D, met een landkaart als omslag, of een beige stof, doorgestikt met kleurige draadjes.

De prijzen variëren van zo’n 20 tot 30 euro. Samen met de -duurdere- Excellenceagenda’s bestaat de bijzondere collectie uit ongeveer 25 verschillende banden, in drie formaten en twee kleuren.

Toch is het niet allemaal hip- en kleurigheid wat de klok slaat. Velthuis zelf werkt met een doorleefde, zwarte agenda uit de Firenzeserie. Zakelijke, klassieke omslagen lopen als een rode draad door de Succesgeschiedenis.

Hoewel Succes niets heeft tegen tijdige vervanging, geldt een levenslange garantie voor de omslagen. Het leer, afkomstig uit het Italiaanse Toscane, wordt met zorg gekozen. Arbeidskrachten in het Verre Oosten maken er in ruim tachtig handelingen een agenda van. Zij zorgen dat onderdelen wat nerfstructuur betreft bij elkaar passen: „Dat is een hele puzzel. In één huid is veel variatie aanwezig.” Zij brengen het leer op de juiste dikte, plooien de ronde hoekjes en brengen een zijden voering aan. Allemaal handmatig.

De klantenkring van Succes bestaat primair uit mensen tussen de 25 en de 45 jaar, weet Marjon Velthuis. In totaal kent Succes nu zo’n 1 miljoen gebruikers, verdeeld over 33 landen. Ze kopen jaarlijks een inhoud in het Nederlands, Duits, Frans of Engels.

Via www.succes.nl kunnen zij sinds vorig jaar hun eigen agenda-inhoud samenstellen. De inhoud op maat kost het dubbele van een gewone, „maar dan heb je er wel een die helemaal op je wensen is afgestemd.” Met de zondag als eerste dag van de week bijvoorbeeld. Of de woensdag. Met eigen foto’s, in full colour.

„Zo voegen we nog meer emotie toe”, zegt Velthuis. „Succes ís emotie. Ik denk dat gevoel bij producten op de lange termijn heel belangrijk is.”

Digitale agenda’s vreest ze niet zozeer. Na een record aan agendaverkopen rond de millenniumwisseling is de markt stabiel gebleven. „Zolang papier nog het meest toegankelijke medium is, zullen we papieren agenda’s houden. En voorlopig is dat zo. Op vergaderingen zie ik nog altijd dat wie bladert sneller is dan wie in de weer is met zo’n pennetje op zo’n schermpje.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer