Toerfietsunie organiseert halve eeuw „gezonde, gezellige tochten”

Gewone korte broeken, zware stalen frames, blote hoofden. In de halve eeuw dat de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU) bestaat, is er heel wat veranderd. Anno 2006 bepalen strakke broekjes met zeemleer, voorzien van reclame, ultralichte fietsen van carbon en aluminium en helmen het beeld van de bijna 5000 toertochten en meerdaagsen die de aangesloten clubs ieder jaar organiseren.

8 September 2006 13:46Gewijzigd op 14 November 2020 04:05

Vijftien jaar is hij wanneer het toerfietsvirus hem te pakken krijgt. De tocht van de West-Friese Toerclub ziet er leuk uit, dus besluit hij mee te doen. Op een gewone fiets, 150 kilometer. „Vrij snel daarna heb ik een racefiets gekocht”, vertelt Erno Rijnders uit Hoorn, bijna een halve eeuw later.De 62-jarige rijdt nog steeds iedere week een tocht bij nog steeds dezelfde club. Zo’n 5000 kilometer per jaar glijdt er onder zijn wielen door. „Fietsen in een groep is heel gezellig. Bovendien is het ontspannend en gezond.”

Van gewoon lid is Rijnders inmiddels opgeklommen tot voorzitter van het district Noord-Holland van de NTFU. Daarnaast zit hij in de jubileumcommissie die het vijftigjarig bestaan van de unie voorbereidt. Op zaterdag 30 september, vanaf 9.00 uur, is er een feestdag op Sportcentrum Papendal bij Arnhem. Op het programma staan onder meer een workshop mountainbiken voor 8- tot 14-jarigen, tandem rijden, een informatiemarkt over het thema sport en gezondheid en natuurlijk diverse toertochten.

Verzekering
„De NTFU is op 18 november 1956 gesticht onder de naam Samenwerkende Rijwiel Toer Clubs (SRTC). Ze had als doel de belangen van de toen nog maar vier aangesloten toerfietsclubs te behartigen. En dat doen we nog steeds voor de 40.000 leden die we nu hebben”, vertelt Rijnders.

Als voorbeeld van die belangenbehartiging noemt hij dat leden een goedkope fietsverzekering kunnen afsluiten. Verder helpt de unie mountainbikeverenigingen bij het instellen van nieuwe, veilige parkoersen en is ze betrokken bij de organisatie van 4800 toertochten en meerdaagsen per jaar. Daarnaast geeft ze Fietssport Magazine uit en een jaarkalender met alle tochten, voorzien van informatie over bewegwijzering, douchegelegenheid en veiligheid.

Wat wel veranderd is, is de kleding waarin NTFU-fietsers rijden. „Zo’n veertig jaar geleden zaten we in gewone korte broeken op het zadel. Reclame op kleding was in die tijd taboe; er zijn zelfs deelnemers om geweigerd. Tegenwoordig wordt bijna elke vereniging gesponsord, waardoor slogans op tenues heel gewoon zijn geworden. De gewone korte broek heeft overigens plaatsgemaakt voor een strak exemplaar met zeemleer.”

Ook de fietsmaterialen en accessoires vertonen een wereld van verschil met een halve eeuw terug. Waren frames toen van ijzer en staal, nu bevatten ze aluminium en carbon. De schakelsystemen op het frame maakten plaats voor ’flippers’ aan het stuur. „Die maken het mogelijk om van verzet te wisselen, zonder dat je je handen van het stuur hoeft te halen. Veel veiliger.”

Anders dan in de beginfase raken steeds meer hoofden bedekt. „Ook dat is een positieve ontwikkeling als je kijkt naar het veiligheidsaspect. We raden iedere toerfietser aan een helm te dragen.”

Cultureel tintje
Anders dan bij de Koninklijke Nederlandse Wielren Unie gaat het bij de NTFU niet om de vraag wie de snelste is. Toerfietsen is bedoeld voor een breed publiek, stelt Rijnders. Er zijn korte tochten voor mensen op een hybridefiets, vaak met een cultureel tintje, langere ritten tussen de 100 en 200 kilometer voor racefietsers en parkoersen voor mountainbikers.

Bijna alle tochten staan open voor iedereen, dus ook voor niet-NTFU-leden. „Het enige is dat de aanmeldingskosten voor hen vaak wat hoger liggen en dat ze geen toerboekje hebben waarop de rit kan worden afgestempeld.”

Rijnders’ favoriet is de Veluwerit Vael-Ouwe vanwege het „afwisselende landschap, de leuke hoogteverschillen en de prima organisatie.” Maar ook een klassieker als Luik-Bastenaken-Luik spreek hem nog steeds aan. „Dat is voor mij echt een uitdaging. Niet om hem zo snel mogelijk te rijden, maar gewoon óm hem te rijden. Niet dat ik stilsta, mijn gemiddelde ligt dan tussen de 25 en 30 km/u, maar ik vind het belangrijker dat ik heelhuids aankom.”

Meer informatie: Nederlandse Toer Fiets Unie, 0318-581300 en www.ntfu.nl.

Vanaf het einde van deze maand is een dvd te koop met daarop een trainingsschema van acht weken, gericht op de verbetering van conditie en uithoudingsvermogen. Daarnaast is er aandacht voor de aanschaf van een fiets, veiligheid, houding en techniek. De dvd kost 19,95 euro en is te koop in boekwinkels en op www.mybodyschool.nl.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer