„Bruijniks niet goed in politieke spelletjes”
DEN BOSCH (ANP) - Voormalig Laurustopman Harry Bruijniks had graag supermarktketen Super de Boer naar een winstgevende toekomst willen leiden. Dat zei hij half juli tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering over de verkoop van de winkels van Edah en Konmar. Nu is hij opgestapt als bestuursvoorzitter.
De 50-jarige Bruijniks heeft het relatief lang volgehouden bij Laurus, dat bekendstaat als een wespennest. Hij kwam in 2002 binnen om te redden wat er te redden viel, nadat het plan om de ketens Super de Boer, Edah en Konmar op te laten gaan in een nieuwe landelijke supermarktformule van Konmarwinkels was mislukt. Slechts met hulp van de banken en het Franse supermarktconcern Casino wist het concern op de been te blijven.Dat er in het bestuur van Laurus iets aan de hand was, was al langer duidelijk. In de branche circuleerden verhalen over een ruzie met financieel directeur K. Tewarie. Tewarie wilde zo veel mogelijk geld binnenhalen uit de verkoop van winkels. Bruijniks wilde juist de toekomst en de strategie van de winkelformule Super de Boer centraal stellen. Hoewel het erop leek dat Bruijniks de raad van commissarissen achter zich had, zijn het mogelijk de banken geweest die de doorslag hebben gegeven.
Laurus leed voor de komst van Bruijniks een verlies van 128 miljoen euro in 2002. In het rampjaar 2001 bedroeg het verlies 442 miljoen euro. Al snel na zijn aantreden werd duidelijk dat hij de drie formules Edah, Super de Boer en Konmar scherper in de markt wilde zetten. De supermarktformules moesten weer „smoel” krijgen, zo heette het. Het opnieuw lanceren van de drie supermarktketens lukte hem aardig, totdat concurrent Albert Heijn in oktober 2003 het offensief begon dat uitmondde in de prijzenoorlog. Daarna ging het snel bergafwaarts met Laurus. Uiteindelijk moest Bruijniks de ketens Edah en Konmar afstoten om zo de schulden te saneren.
Albert Heijn was de grote vijand van Laurus. Die supermarktketen kende Bruijniks goed. Hij werkte 23 jaar bij de onderneming, voordat hij bij Laurus kwam. Bruijniks begon in 1978 bij Albert Heijn en nam in 1992 zitting in de directie. Daar was hij verantwoordelijk voor het commerciële beleid. In 2000 werd hij de baas bij het bedrijf van moederonderneming Ahold in Thailand. Bij terugkeer in Nederland besloot Bruijniks te stoppen en tijd voor zichzelf te nemen. Juist in die periode klopte Laurus aan.
Bruijniks volgde een heao-opleiding. Verder bekwaamde hij zich in de theorie van de marketing, gevolgd door verscheidene korte opleidingen op het gebied van strategisch, financieel, logistiek en algemeen management. Hij volgde ook een programma aan de universiteit van Lausanne in Zwitserland. Bruijninks begon zijn carrière in de voedingsmiddelenwereld in 1977 als productmanager van Heinz/John West Products, maar stapte al snel over naar de supermarktkant.
Supermarktkenner Gerard Rutte noemt Bruijniks een aardige kerel. „Hij staat open voor allerlei nieuwe dingen. Alleen heeft hij het niet in de gaten als er aan zijn stoelpoten gezaagd wordt. Bij Ahold werd hij naar Thailand gedirigeerd zonder dat hij in de gaten had dat het eraan zat te komen. Bruijniks is gewoon niet zo goed in politieke spelletjes.”
Rutte vindt hem een manager die vooral bezig is met mensen. „Hij laat mensen soms ook fouten maken. Ik ben benieuwd of hij in de Nederlandse voedingsmiddelenwereld nog aan de slag komt. Er zijn niet zo heel veel partijen meer over en bij de meeste heeft hij al gewerkt. Het wordt niet makkelijk voor hem iets in de branche te vinden.”