Kant-en-klaarmenu’s van supers hinderen horeca
Snackbars en restaurants hebben in toenemende mate last van de kant-en-klaarmaaltijden die supermarkten aanbieden. De laatste drie jaar is de verkoop van kant-en-klaarmaaltijden sneller gegroeid dan van de maaltijden in de horeca.
Het Bedrijfschap Horeca en Catering stelt dat in het ’Kompas voor beleid’ dat dinsdag is uitgegeven. „De detailhandel wordt steeds meer concurrent van de horeca”, merkt de horeca-brancheorganisatie. Vooral in gebieden met veel supermarkten, hebben de eetgelegenheden het zwaar.
Behalve de kant-en-klaarmenu’s is er ook concurrentie van de ’tussendoortjes’ in de pompshops. Nederlanders blijken steeds vaker op willekeurige momenten te eten; de vaste tijdstippen (ontbijt, lunch, avondmaal) vervagen volgens het bedrijfschap.
„Vooralsnog profiteren met name pompshops van het toegenomen aantal consumptiemomenten. Deze nieuwe momenten doen zich namelijk meestal voor als consumenten onderweg zijn en snel bediend willen worden”, aldus het bedrijfschap.