KLM vertroetelt klanten in theater
In een periode dat de KLM-directie van het personeel vraagt de broekriem aan te halen, organiseert zij voor haar relaties een feestavond in het Fortis Circustheater in Scheveningen.
Ruim 1700 reisagenten, relaties van KLM Nederland en veelvliegers uit de KLM-club Flying Dutchman werden uitgenodigd om gisteravond de musical Aïda bij te wonen. De bekende traiteur Maison De Boer zorgde verder voor hapjes en drankjes.
Hoeveel het evenement KLM precies kost, viel niet te achterhalen. Een kaartje voor de voorstelling kost normaal 125 gulden en het programmaboekje dat elke genodigde krijgt, 13 gulden. Inclusief consumpties moet –zonder korting– gerekend worden op een bedrag van rond de 3 ton.
Piloten, stewardessen en het meeste grondpersoneel waren niet uitgenodigd voor de feestavond. Volgens een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij is bepaald grondpersoneel wel uitgenodigd. „Dat personeel van KLM Nederland dat zich bezighoudt met de verkoop."
Volgens de woordvoerster heeft KLM het feest geboekt vóór 11 september. „En het heeft ook een doel. We moeten het vertrouwen van de consument terugwinnen. De personen die zijn uitgenodigd zijn degenen die belangrijk zijn om het vervoer te stimuleren, zoals reisagenten." Ook was volgens haar een groot deel van kosten al gemaakt. „Afblazen is wel overwogen, maar we vinden dat we er nu juist keihard tegenaan moeten gaan."
De vakbonden die met KLM aan de onderhandelingstafel zitten, zijn niet bepaald ingenomen met het feest. „Ik vraag me af of dit nu wel verstandig is", aldus de CNV-onderhandelaar. „We moeten heel kritisch kijken naar wat dit oplevert. Een dergelijk duur feest zou moeten leiden tot een exorbitante klantengroei." Ook zijn FNV-collega is niet gecharmeerd van het feest. „Ik ben er al over gebeld door leden. Dit verbaast mij enorm, zoiets valt slecht en daarom begrijp ik het niet."