Motor wassen in een handomdraai

Irritatie over de steeds terugkerende wasbeurt van zijn motor prikkelde Winfried Lenzing. Uiteindelijk ontwierp de Duitser een automatische motorwasinstallatie. De eerste ter wereld. Gebruikers zijn enthousiast. In Nederland laten kopers van deze vinding echter op zich wachten.

18 August 2006 08:21Gewijzigd op 14 November 2020 04:01
In Duitsland, Zwitserland, Spanje en Italië draaien al verschillende motorwasinstallaties. Maar Nederlanders hebben last van koudwatervrees. Kopers van de vinding laten nog op zich wachten.Foto’s RD
In Duitsland, Zwitserland, Spanje en Italië draaien al verschillende motorwasinstallaties. Maar Nederlanders hebben last van koudwatervrees. Kopers van de vinding laten nog op zich wachten.Foto’s RD

„Het eerste schaap moet nog over de dam komen”, vertelt J. A. Meijer, directeur van Meijer Reinigingssystemen in Gieten. Hij probeert de zogeheten Solution 300 in ons land aan de man te brengen. Voor 28.000 euro, exclusief btw. „Niemand durft de aanschaf blijkbaar aan. Zo is het bij de introductie van de autowasstraat ook gegaan. Daar zag aanvankelijk niemand brood in.”In Duitsland, Zwitserland, Spanje en Italië draaien inmiddels verschillende motorwasinstallaties „naar tevredenheid.” Meijer kijkt daar niet van op. Enthousiast etaleert hij de mogelijkheden van de Solution 300. De installatie toont compact en solide. Dankzij de grote ruiten is goed te zien wat er binnen gebeurt.

Koudwatervrees

Er is weinig nodig om de Solution te laten draaien: water, stroom en een waterafvoer. De complete wasbeurt neemt zo’n acht minuten in beslag. Het voorwiel van de motor wordt in een beugel geklemd. Na de inworp van een muntje sproeit de motoreigenaar zijn voertuig in met een voorwasmiddel, daarna kan hij vastzittend vuil zoals dode vliegen handmatig met een kwast of zachte borstel verwijderen. Na een druk op de knop sluit de roldeur van de Solution 300 en begint het automatische gedeelte van het wasproces. De motor wordt gewassen met veel warm water dat een reinigingsmiddel bevat. Om beschadigingen aan het voertuig te voorkomen, is de waterdruk relatief laag en worden geen borstels ingezet. Aan het water dat de motor vervolgens schoonspoelt, is een conserverende wax toegevoegd. Een spoelbeurt met osmosewater volgt, om vlekken bij het opdrogen te voorkomen. Een krachtige blower blaast uiteindelijk de bovenkant van de motor droog.

Na de behandeling ziet de motor er volgens Meijer weer pico bello uit. „Motorrijders zijn zonder uitzondering tevreden over het resultaat. Tijdens de presentatie op de motorbeurs in Utrecht, eerder dit jaar, kon iedereen die dat wilde zijn motor gratis laten wassen. Veel mensen, onder wie een flink aantal agenten, maakten dankbaar gebruik van die mogelijkheid. De meesten zeiden een hekel aan het wassen van hun voertuig te hebben. Er is dus zeker een markt voor de Solution 300.”

Van koudwatervrees hoeft geen sprake te zijn, vindt Meijer. „Je verdient de investering altijd terug, terwijl de variabele kosten laag zijn. Aan de wasbeurt komt zo’n 400 liter water te pas, maar het meeste vocht wordt gerecycled. Het verbruik komt daardoor op circa 25 liter per keer.”

Doel van de rit

Een situatie waarbij een autowasstraat en de Solution 300 naast elkaar staan, behoort tot de mogelijkheden. Toch komt de motorwasinstallatie het meest tot zijn recht naast een motorzaak, denkt Meijer. „De Solution 300 kan een positief effect op de verkoop hebben. Veel motorrijders toeren graag op zaterdag. Het laten wassen van hun motor kan een mooi doel van hun rit zijn. Staan ze eenmaal naast de deur van een winkel, dan stappen ze meestal wel even binnen. Om een kop koffie te drinken én om iets aan te schaffen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer