TomTom weerstaat prijsdruk
AMSTERDAM - De Nederlandse fabrikant van navigatiesystemen TomTom heeft ondanks de verhevigde concurrentie op de markt voor navigatieapparaten de gemiddelde verkoopprijs op peil weten te houden.
De onderneming uit Amsterdam verkocht in het tweede kwartaal de systemen aan de detailhandel voor een gemiddelde prijs van 310 euro tegen 305 euro in het eerste kwartaal.Op de financiële markten bestond angst dat TomTom zou lijden onder de komst van grote bedrijven als Sony op de navigatiemarkt. Philips introduceert dit najaar een nieuw navigatiesysteem voor in de auto.
De omzet van TomTom kwam in het afgelopen kwartaal uit op 277 miljoen euro tegen 115 miljoen euro een jaar eerder, zo liet de onderneming vandaag weten. De nettowinst steeg van 22 miljoen naar 38 miljoen euro.
TomTom wist de gemiddelde prijs op te krikken door een drietal nieuwe GO-systemen te introduceren. Die konden een prijsdaling van de ONE, het goedkoopste systeem, en een opruiming van de voorraden oude apparaten opvangen.
TomTom houdt vast aan zijn omzetraming van 1,1 miljard tot 1,3 miljard euro voor dit jaar. De producent verwacht 3,6 tot 3,9 miljoen navigatiesystemen af te zetten. In het afgelopen kwartaal werden er 830.000 verkocht.
TomTom waarschuwde eerder deze maand dat de omzet in het tweede kwartaal zou tegenvallen door problemen bij de levering van onderdelen. Die problemen zijn inmiddels opgelost.