Twist over kleurige handdoekjes
AMSTERDAM (ANP) - HEMA kan wel beweren dat zijn mokken, borden en kussenslopen met bloemmotieven origineel zijn, maar al sinds de zogenaamde flowerpowerperiode in de jaren ’60 zijn bloemetjes mateloos populair. HEMA heeft dan ook niet het alleenrecht op artikelen met fleurig bloemontwerp.
Dat betoogde de advocaat van de winkelketen Blokker, Jos Fruytier, vrijdag in de rechtbank in Amsterdam.HEMA heeft een kort geding aangespannen tegen Blokker, omdat deze HEMA-producten zou namaken en zelf zou verkopen. HEMA eist dat de concurrent zijn artikelen met bloemdessin en vlakkenpatroon en kleurige handdoekjes van de markt haalt en vernietigt.
HEMA heeft echter geen recht van spreken, verklaarde Fruytier. „Blokker is geen trendsetter en HEMA ook niet. Internationale tijdschriften geven de laatste mode aan, op het moment fleurige bloemen en sprekende kleuren. Op basis daarvan bepalen alle grote ketens wat ze gaan verkopen.” Het ontwerp van de HEMA-producten ontbeert volgens de raadsman een oorspronkelijk karakter.
Blokker voert volgens Fruytier al jaren bloemontwerpen en blokkenpatronen. Het beeld dat HEMA schetst van een keten die alleen „wit, zwart, grijs en bruin verkoopt”, is onjuist. „Het lijkt wel alsof HEMA nooit in een Blokkerwinkel is geweest.”
Maar volgens HEMA gaat het niet om de trend. „Dat is alleen een richting. Het gaat om de concrete invulling”, betoogde advocaat Wolter Wefers Bettink. HEMA heeft volgens hem op het gebied van ontwerp een grote reputatie. De kleurige handdoekjes met vier banden, de „naïeve” bloemen met ronde vormen en het vakkenpatroon in basiskleuren doen de consument direct aan HEMA denken, zei Wefers Bettink.
HEMA vreest dat consumenten in de war raken als zij in Blokkerfilialen artikelen aantreffen die lijken op die van HEMA. „Dat is de totaalindruk, de impressie die een consument krijgt als hij in een winkel van Blokker een product ziet en dan denkt aan HEMA.”
„Dat is ongeloofwaardig”, zei de advocaat van Blokker daarover. Diverse andere winkelketens, zoals Praxis, Zeeman en Kruidvat, verkopen producten die lijken op die van HEMA. Om dat aan te tonen, had hij een heel assortiment van onder meer badslippers, douchegordijnen, gieters en handdoeken meegenomen naar de rechtszaal.
Geregeld begaven de advocaten van beide partijen zich naar de rechter om bijvoorbeeld de banden op twee verschillende handdoeken of patronen op een schrijfblok nauwkeurig met elkaar te vergelijken.
HEMA-advocaat Wefers Bettink verklaarde dat de producten in andere winkels later in de schappen lagen dan bij HEMA. Als volgens hem blijkt dat andere concurrenten ook inbreuk hebben gepleegd op het auteursrecht, zal HEMA niet schromen stappen te ondernemen.
HEMA stelt wel vaker een conflict te hebben met een concurrent over producten die veel op elkaar lijken. Dat draait vrijwel nooit uit op een kort geding, zei Wefers Bettink. Nu is dat wel het geval omdat Blokker niet zou willen praten. HEMA heeft een aanzienlijk belang bij het beschermen van het ontwerp. De afgelopen jaren heeft de onderneming honderdduizenden spullen met het „eigen” ontwerp verkocht.
De rechter doet op 10 augustus uitspraak.