Luxe scoort in kamperen
AMSTERDAM (ANP) - Luxe en de natuur zijn de twee trends die zich steeds scherper aftekenen in het kampeergedrag van Nederlanders.
Enerzijds heeft een groeiende groep mensen de behoefte luxe te kamperen, anderzijds zoeken veel meer mensen in klein verband de natuurcamping op, ziet zowel de ANWB als de Vereniging van Recreatieondernemers Nederland (Recron).Nu door het aanhoudend mooie weer de kampeerbedrijven in Nederland goede zaken doen, constateert Martin Maassen van Recron een groeiende belangstelling bij mensen voor natuurvakanties.
„Het zijn de mensen die graag de wat kleinere campings opzoeken, waar ze terug in de natuur zijn. Het is een niche in de markt, maar één waar wel een groot publiek voor is”, aldus Maassen. Het heeft volgens hem niet alleen te maken met de vergrijzing van de bevolking. De groep wordt volgens hem breder.
Bij Recron zijn veertig kleine bedrijven aangesloten, van 3 tot 5 hectare in omvang. Door de grote vraag naar een plaatsje hebben deze recreatieoorden een „enorm lang seizoen”, weet Maassen. „De mensen willen meer verdieping en zoeken die onder meer in de natuur en in authenticiteit.” Toch speelt ook de lage prijs voor het verblijf een rol. Het kamperen bij de boer, nog kleinschaliger dan de natuurcamping, is ook erg populair.
Tegenover het pure, kleinschalige staat de hang naar meer luxe. De mensen die daarvan houden willen de poten van de caravan naast een privétoilet uitdraaien. Ook wensen ze meer ruimte en conform.
De Beerze Bulten in Beerze en de Wildhoeve in Emst zijn daar voorbeelden van. „Die campings komen met steeds meer luxe”, zegt Maassen. De Beerze Bulten komt met een sauna ook tegemoet aan de hang naar wellness, maar besteedt net als De Wildhoeve vooral veel aandacht aan activiteiten voor kinderen.
ANWB-woordvoerder Markus van Tol voegt daaraan toe dat de luxe van de accommodaties zelf ook toeneemt. „Een stacaravan klinkt tegenwoordig al gauw krakkemikkig, maar ze gaan steeds meer op een chalet lijken. Bij zulk soort accommodaties zie je ook dat er internet aanwezig is en een ontbijtservice.”
Het is volgens Maassen een logisch gevolg van de tweede trend dat de sector wellness en fitness een sterk groeiende tak is. „Je ziet het ook aan de toenemende belangstelling voor actieve vakanties, zoals fietsen en wandelen. Daar komt nu ook het Nordic Walking, dat weliswaar al langer een trend is, maar zich nu ook vertaalt in de algemene vakantietrend naar meer bewegen.”