Airbus wil vertrouwen herwinnen
FARNBOROUGH - Airbus past het ontwerp voor een nieuw toestel, de A350, noodgedwongen aan. Kosten: 10 miljard dollar (7,8 miljard euro). „We gaan ons leven beteren.”
De kersverse nieuwe topman van Airbus, Christian Streiff, ging maandag op de internationale luchtvaartshow in het Engelse Farnborough diep door het stof. „We zijn teleurgesteld in onszelf.” Onder grote belangstelling van de media zei hij alles te doen „om de slechte gewoontes bij Airbus te veranderen” en „alles te doen om het vertrouwen van de klant te herwinnen.”Dat begint volgens Streiff met het vinden van zelfvertrouwen. De Fransman Streiff (51) is nog maar twee weken in dienst van Airbus. Begin juli moest zijn voorganger, Gustav Humbert, zijn koffers pakken vanwege de vertraging en de kostenoverschrijdingen bij de superjumbo A380. Streiff beloofde maandag de crisis bij Airbus het hoofd te zullen bieden. „De helft van mijn tijd besteed ik aan de A380. Voor alle duidelijkheid: de helft is acht uur per dag.”
Door problemen met de bekabeling loopt het programma van de superjumbo een halfjaar vertraging op. De aflevering van het eerste toestel aan Singapore Airlines staat voor het eind van dit jaar op het programma. Volgens analisten is de Europese vliegtuigbouwer de laatste jaren te veel gericht geweest op de ontwikkeling van de superjumbo die, afhankelijk van de uitvoering, 555 tot ruim 800 passagiers kan vervoeren. Daardoor werd de rest van de ’vliegtuigfamilie’ min of meer vergeten. Klanten klaagden over de eerste versies van A350, een vliegtuig voor lange en middellange afstanden.
Streiff sprak maandag zelfs over „een crisis” in de relatie met de klanten, waarvan de concurrentie profiteert. Airbus moest dus wel iets doen na de storm van kritiek. Het antwoord heet de A350 XWB. Het toestel moet niet alleen een concurrent worden van Boeings 787 Dreamliner, maar ook van de goed lopende Boeing 777.
De A350 XWB (Extra Wide Body) is 13 centimeter breder dan de 787. De 250 tot 350 passagiers hebben hierdoor meer ruimte. Door de grote ramen, volgens Airbus de grootste ooit in een vliegtuig, is er ook een ruimtelijke werking. Het toestel wordt voorzien van nieuwe bedrading en uitgerust met de hightechcockpit van de A380. Het vliegtuig krijgt waarschijnlijk motoren van Rolls-Royce en is zuiniger dan de concurrentie.
Airbus trekt 10 miljard dollar uit voor de ontwikkeling van de nieuwe A350. Na zijn eerste honderd dagen als hoogste baas geeft Schreiff naar verwachting in oktober groen licht voor de productie. Door de aanpassingen in het ontwerp loopt Airbus wel tegen twee jaar vertraging aan. De eerste toestellen worden in 2012 opgeleverd.
Airbus is in een felle concurrentiestrijd verwikkeld met aartsrivaal Boeing. In de eerste helft van dit jaar kreeg Airbus 117 orders, tegen 276 in dezelfde periode vorig jaar. Boeing kreeg er 487, tegen 439 het jaar daarvoor. Boeingtopman Alan Mulally liet maandag in Farnborough weten dat er grote interesse is voor de 787 Dreamliner. Van het nieuwe toestel, dat volgend jaar gaat vliegen, zijn er 463 besteld. De 787 bestaat uit carbonfiber en is veel lichter en zuiniger met brandstof dan de traditionele aluminium vliegtuigen.
Boeing schat de markt voor nieuwe commerciële vliegtuigen in de komende twintig jaar op 2600 miljard dollar (2030 miljard euro). Mulally: „Er zijn ruim 27.000 nieuwe vliegtuigen nodig om te voldoen aan de jaarlijkse toename van 5 procent in het passagiersvervoer en 6 procent in het vrachtvervoer.” Vooral Azië is een groeimarkt.
Airbus is voor 80 procent in handen van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS en voor 20 procent in het bezit van BAE Systems. Dit Britse bedrijf wil zijn belang in Airbus afstoten. Mogelijk gaan daardoor duizenden banen in Groot-Brittannië verloren.
Airbus wil mogelijk overheidssteun aanvragen voor de ontwikkeling van de A350 XWB. Het verlenen van overheidssubsidies aan de Europese vliegtuigindustrie leidde al eens tot een conflict met de Verenigde Staten bij de wereldhandelsorganisatie WTO. De Europese Unie beticht de VS hetzelfde te doen voor Boeing.