Nieuwe wegen niet altijd impuls voor bedrijfsleven
De aanleg van nieuwe wegen en havens leidt lang niet altijd tot de verwachte impuls voor het bedrijfsleven. Dat stelt het Centraal Planbureau (CPB) in een analyse die woensdag bekend is gemaakt.
„Anders dan vaak gedacht, heeft nieuwe infrastructuur niet per definitie positieve effecten op de omvang van de bedrijvigheid”, stellen de CPB-medewerkers. Probleem is namelijk dat omringende landen en regio’s hun verbindingen ook verbeteren, zodat het relatieve voordeel verdwijnt.
De betere wegen kunnen zelfs leiden tot het vertrek van plaatselijke bedrijven. Doordat een gebied toegankelijker wordt, besluiten ondernemingen veelal dat ze er niet meer met een aparte vestiging hoeven te zitten om hun goederen op tijd af te kunnen leveren.
Het CPB richt zich met haar analyse op de Europese Unie, die jaarlijks miljarden euro’s uitgeeft aan betere wegen in achtergebleven gebieden. Het planbureau heeft niet gekeken naar effecten van het Nederlandse beleid tot uitbreiding van de autowegen teneinde de files te bestrijden.